Praha - Největší potravinářská a nápojová společnost světa Nestlé přehodnocuje svoji dosavadní obchodní strategii. V budoucnu se chce více zaměřit na zdravou výživu, kosmetiku nebo krmiva pro zvířata. Firma chce zvýšit obchodní marže v příštích letech o více než dvě a půl procenta oproti minulému roku. K tomu ji nutí sílící konkurence a kritika vlastních investorů.
Změna obchodní strategie by se mohla dotknout až 10 procent podnikání firmy. Nové strategické změny představil generální ředitel Mark Schneider v Londýně. Mimoto chce Nestlé urychlit zpětný odkup svých akcií za více než 20 miliard dolarů.
"Budeme se muset vymanit z některých produktových oblastí a pustit se do jiných," uvedl Schneider pro server Bloomberg.
Potravinářský gigant se musí vypořádávat se stále větší konkurencí, zejména z řad malých podniků. Sílí také volání investorů po změně. Například investor Dan Loeb, který zvýšil svůj podíl ve společnosti na 1,3 procenta zhruba za 3,5 miliardy dolarů, vyzval švýcarskou skupinu, aby "otřásla svými starými základy".
Loeb a další investoři mimo jiné tlačí na společnost, aby prodala své akcie ve společnosti L'Oréal, kterých Nestlé vlastní 23 procent. Francouzský výrobce kosmetiky je vázán smlouvou s Nestlé, že ani jedna ze stran nesmí zvýšit svůj podíl během života majitelky L'Oréalu Liliane Bettencourtové a nejméně šest měsíců po její smrti.
Bývalá nejbohatší žena zemřela minulý týden, a na řadu tak přichází spekulace ohledně budoucnosti firmy. Loeb chce, aby se peníze získané z prodeje akcií použily na investice do nových oblastí na rozvojových trzích.
Loebovu myšlenku o nutnosti změny strategie Nestlé potvrzují i čísla ze světa. Padesát největších spotřebitelských firem ještě před pěti lety rostlo o více než sedm procent. Loni už ovšem zaznamenaly největší společnosti dokonce pokles o jedno procento. Naopak výrazně se daří malým podnikům, které se zaměřují na specifické a nové výrobky a vytváří tak stále větší konkurenci pro spotřebitelské obry.
Nestlé se zaměří na produkty péče o děti i zdravé burgery
Nestlé oznámilo, že se bude stále více zaměřovat na prodeje v péči o dítě, kojeneckou výživu a balené vody.
Firma v nedávné době investovala do kalifornské společnosti Sweet Earth, ta se zaměřuje na zdravou výživu. Společnost například dělá burgery a sendviče, kde místo tradičního masa využívá tofu a rostlinné náhražky. Trh s rostlinnými potravinami by podle odhadů mohl do roku 2020 vytvářet tržby v Americe přes pět miliard dolarů ročně. Produkty Sweet Earth jsou prodávány ve více než 10 tisících obchodech.
Nestlé nedávno oznámilo i odkup majoritního podílu v americkém řetězci kaváren Blue Bottle Coffee. Nestlé za řetězec mělo zaplatit zhruba 425 milionů dolarů (přes devět miliard korun). Firma se sídlem v Kalifornii provozuje specializované kávové bary v minimalistickém stylu ve velkých městech USA a v Japonsku.
Firma uvažuje o prodeji společností Crunch a Butterfinger, které vyrábějí tyčinky a různé sladkosti. Nestlé se tak chce v USA méně zaměřovat na čokoládový byznys.
Společnost plánuje snížit počet zaměstnanců ve svém výzkumném a vývojovém středisku pro péči o pokožku Galderma ve Francii. Podle odhadů by mohla propustit až 450 zaměstnanců kvůli nedostatečně úspěšnému podnikání. Firma se tak odvrací od léčivých krémů a gelů na předpis. Část z propuštěných zaměstnanců by mohla být přesunuta do nového centra zaměřeného na biologii a systémovou léčbu.
Nestlé sice v pololetí zvýšilo zisk téměř o pětinu na 4,9 miliardy švýcarských franků (113,6 miliardy korun), ale společnosti klesly tržby o 0,3 procenta na 43 miliard švýcarských franků (994,6 miliardy korun).
Potravinářský gigant byl založený už v roce 1866 švýcarským chemikem Henrikem Nestlém. Sídlo má ve švýcarském městě Vevey. Nestlé vlastní například společnosti Kitkat, Nescafé, Nespresso nebo Granko. V minulém roce mělo asi 328 tisíc zaměstnanců.
V Česku patří do skupiny továrny Zora Olomouc a Sfinx Holešov se značkami Orion, Studentská pečeť, Margot, Kofila, bonbony Bon Pari, Jojo a Lentilky.