Praha - Firmy začínají šetřit na letenkách. Pokud je na obchodní setkání možné dojet autem, volí v posledním roce raději tuto možnost než dražší leteckou dopravu. Mnohem častěji také svým obchodním zástupcům kupují letenky do nižší třídy.
Na setkání s novináři to řekl Udo Wichert, jednatel tuzemské pobočky společnosti Thomas Cook, která se prodejem leteckých dokladů firemním zákazníkům dlouhodobě zabývá.
"Například Škoda v letošním roce výrazně snížila náklady na leteckou dopravu tím, že přesunula lidi do nižší třídy," potvrdil Kalus Henschel, výkonný ředitel prodejce letenek Lufthansa City Center International. Velké firmy přitom tvoří výraznou část klientů cestovních agentur zaměřených na prodej letenek. Omezování firemních rozpočtů na obchodní cesty se jich proto velice dotýká.
Prodej letenek se stále více přesouvá na internet, který se snaží ovládnout letečtí dopravci a prodávat letenky klientům přímo bez prostředníka. "Internet jako prodejní kanál získává stále větší oblibu zejména u turistů a dovolenkových letů obecně," uvedl Wichert s tím, že už i menší firmy se snaží nakupovat přes internet s vidinou úspor.
Zatímco trh s letenkami v Evropě obecně spíše stagnuje, výrazný nárůst zájmu je viditelný u letů do Asie. Zájem o lety na východ je podle Wicherta viditelný i při srovnání obsazenosti letů mezi USA a Evropou.
Příkladem podle něj může být vytíženost tuzemského spojení Prahy s New Yorkem, které v letní sezóně provozuje americký dopravce Delta Airlines. Tyto lety jsou z 90 procent obsazené cestujícími z USA, proti cestujícím, kteří by let začínali v Praze.
Lufthansa City Center působí na tuzemském trhu 20 let. Německým aeroliniím patří 50 procent společnosti, zbytek franšízovým partnerům. České zastoupení Lufthansa City Center koupila německá Thomas Cook v roce 2007.