Praha - Zatímco rok 2014 přinášel napínavý souboj Škody a Hyundai o české domácnosti, loni už se žádné napětí nekonalo. Dalo se ale sledovat, jak Škoda svému korejskému rivalovi odskočila. Pomohla hlavně jediná věc − úspěch nové generace modelu Fabia.
Škodovce se loni podařilo domácnostem prodat třikrát víc Fabií než v roce 2014, o pětinu přitom vzrostly i dodávky modelu Octavia. Automobilka si tak navzdory poklesům u typu Rapid zajistila dostatečný náskok oproti konkurenční dvojici Hyundai a Dacia, která začala domácí značce ukrajovat v posledních letech podíl na trhu.
České domácnosti si loni pořídily celkem 58 tisíc aut, o 12 procent více než v roce 2014. Právě v tomto roce byla situace dramatická pro Škodu Auto. Tehdy automobilka Hyundai v některých měsících dokázala domácnostem prodávat více aut než dosavadní a do té doby neohrožená jednička Škoda.
Mladoboleslavská automobilka byla v oslabení kvůli ukončování výroby předchozí generace Fabie, naopak Hyundai končícího modelu i20 využilo. Výběhový vůz nabídlo i s klimatizací za 199 tisíc korun, což byla cena, na kterou Škoda nedokázala či nechtěla reagovat.
Obě značky ale ve stejné době přišly s novými generacemi svých malých modelů a vrátily se k běžným cenám. Protože si oba vozy získaly pozitivní ohlasy v novinářských testech, očekával se tak jejich pokračující souboj.
Zákazníci ale nakonec dali přednost nové Fabii. České domácnosti ji loni kupovaly šestkrát více než model i20, přitom o rok dříve se oba vozy prodávaly přibližně stejně. Rozhodlo pravděpodobně to, že Škoda u modelu Fabia představila i prostornější variantu kombi, která tvoří velkou část prodejů.
Prodej aut domácnostem v roce 2015
Pořadí a značka | Prodej 2015 | Meziroční změna |
1. Škoda | 14 792 | 35,7 % |
2. Hyundai | 9122 | -2,4 % |
3. Dacia | 4312 | 1,6 % |
4. Kia | 3553 | 13,9 % |
5. Volkswagen | 2934 | 13 % |
6. Opel | 2721 | -1,8 % |
7. Peugeot | 2655 | -1,6 % |
8. Renault | 2488 | 24,6 % |
9. Toyota | 2124 | 8,4 % |
10. Citroën | 1918 | - 5 % |
Zdroj: SDA, ministerstvo dopravy, dopočty Hospodářských novin
"Úspěch modelové řady Fabia překonal veškerá naše očekávání," říká mluvčí Škody Auto Vítězslav Pelc. Celkové prodeje modelu se v Česku zdvojnásobily, u domácností pak více než ztrojnásobily.
Hyundai se snažilo na novou situaci reagovat a jako konkurenta ke kombíku Fabia v reklamách nabízelo obdobně prostorný, ovšem zastaralejší a v Česku vyráběný model ix20. Ten patří do kategorie takzvaných vozidel MPV, která mají proti běžným vozům vyšší stavbu karoserie.
Statistiky o prodejích aut domácnostem jsou zajímavé z toho důvodu, že v nich hrají větší roli emoce než čisté kalkulace nákladů. Rozdíl je nejen v tom, že si domácnosti obecně více kupují menší a levnější auta, ale i v tom, že dávají přednost značkám, které firmy ignorují. Například více kupují Dacii či japonské a francouzské značky, naopak tolik nepreferují u firem oblíbený Volkswagen a jen málo kupují vozy značky Ford.
Například u domácností je v kategorii SUV nejprodávanější Mitsubishi ASX, následované Škodou Yeti a Dacií Duster. V celkových prodejích je přitom tento japonský vůz ve své kategorii až šestý.
Celkový trh s novými auty v loňském roce vzrostl o 20 procent na novodobý rekord 231 tisíc vozů. Nejvíce se dařilo Škodě Auto, která loni prodala 74 tisíc vozů, tedy o 16 tisíc vozů více než v roce 2014, a zvedla díky tomu svůj podíl na tuzemském trhu z 30 na 32 procent.
Na druhé místo se před Hyundai opět vrátil Volkswagen s 24 tisíci vozidel s růstem o 30 procent.
Korejská značka Hyundai uzavírá silnou první trojku s téměř 20 tisíci vozy, což sice znamená růst o čtyři procenta, ale zároveň ztrátu podílu na trhu. Následují Ford, Dacia a Opel.
Jde ale pouze o data o nových vozech, které v loňském roce získaly české registrační značky, statistika již neřeší, zda se autem v Česku skutečně jezdí. Zhruba pětina prodaných automobilů je vzápětí vyvezena do zahraničí, protože tuzemské ceny aut jsou výrazně nižší než v západní Evropě.
Jaké modely české domácnosti nejvíc kupují
Pořadí a model | Prodej 2015 |
1. Škoda Fabia | 7379 |
2. Hyundai ix20 | 3014 |
3. Hyundai i30 | 2939 |
4. Škoda Rapid | 2857 |
5. Škoda Octavia | 1823 |
6. Dacia Sandero | 1348 |
7. Kia cee´d | 1300 |
8. Hyundai i20 | 1291 |
9. Mitsubishi ASX | 1217 |
10. Dacia Logan | 1169 |
Zdroj: SDA, ministerstvo dopravy, dopočty Hospodářských novin