Místopředsedkyně Evropského parlamentu Dita Charanzová (ANO) upozornila, že z povinného ručení se podařilo vyjmout Evropskou komisí navrhovaná elektrokola či malé zahradní traktory.
"Běžné elektrické koloběžky ani elektrokola velkým nebezpečím na ulicích nejsou. Proto jsme rádi, že se nám pro ně nakonec podařila prosadit výjimka," uvedl Kolaja. "Naopak některé elektrokoloběžky a segwaye, které jsou velmi těžké anebo velmi rychlé, mohou způsobit vážnou nehodu či zranění. Právě proto se na jejich majitele povinnost uzavřít pojištění odpovědnosti vztahovat bude," dodal.
Povinné ručení budou muset platit majitelé všech elektrických koloběžek a segwayů s rychlostí přes 25 kilometrů v hodině. Vztahovat se bude také na elektrické koloběžky a segwaye s rychlostí přes 14 kilometrů v hodině, pokud bude jejich hmotnost přesahovat 25 kilogramů.
"Drtivé většiny běžných vozítek se tak povinnost nedotkne, pouze těch, které vnímáme jako potenciálně nebezpečné," uvedl Kolaja. Upozornil nicméně, že jednotlivé členské státy mohou povinné ručení zavést také například u elektrokol. Směrnice je jen minimální nutností, která bude platit ve všech členských státech. Její vyjednané znění musí ještě potvrdit plénum Evropského parlamentu a Evropská rada. Podle Charanzové budou mít nyní členské státy na implementaci nové směrnice zhruba dva roky.
Debatu o bezpečnosti elektrických koloběžek minulý týden rozvířila smrt mladé Italky, kterou v Paříži srazily dvě ženy jedoucí na elektrické koloběžce. Italka se po pádu uhodila do hlavy a utrpěla srdeční zástavu.