Obří kolo se roztočilo. Malebná elektrárna Dlouhé stráně po opravě opět vyrábí naplno

Přečerpávací elektrárna Dlouhé stráně.
Čtyřicetitunové oběžné kolo s vyšší účinností má průměr přes 4,5 metru a roztáčí jednu ze dvou turbín Dlouhých strání. Investice si vyžádala 145 milionů korun. "Zahájení provozu celého turbosoustrojí se plánuje po dokončení všech prací v průběhu listopadu," sdělil mluvčí ČEZ Vladislav Sobol.
Přečerpávací elektrárny slouží jako obrovské akumulátory. V energetické soustavě mají funkci jak při využití přebytku energie, která se pak používá pro přečerpání vody z dolní do horní nádrže, tak v období jejího nedostatku, kdy přečerpávací elektrárny elektřinu vyrábějí a prodávají za vyšší cenu. Zároveň stabilizují energetickou soustavu.
Dlouhé stráně jsou považované za jeden z "divů Česka" - unikátních staveb, které se pozitivně podepisují na tváři krajiny.
Kolos se svařoval ve Slovinsku z odlitků vyrobených ve plzeňské firmě Pilsen Steel. Na technicky náročné instalaci se podíleli energetici z Dlouhých strání, profesní specialisté z vodních elektráren i experti z dodavatelských firem.
Foto: ČEZ
ČTK ČTK
9. 11. 2018 14:07
Vodní přečerpávací elektrárna Dlouhé stráně na Šumpersku po pětiměsíční modernizaci opět vyrábí elektřinu na plný výkon. Více než dvousetmilionová investice zvýšila bezpečnost provozu elektrárny, která vyrobí více elektřiny. 

"Šlo o druhou největší modernizaci ve dvaadvacetileté historii elektrárny. Nejvýznamnější byla instalace nového oběžného kola, které díky širšímu provoznímu rozsahu a vyšší účinnosti umožní vyrobit ročně až o sedm milionů kWh elektřiny navíc oproti předchozímu stavu," uvedl mluvčí elektrárny Vítězslav Chmelař.

Práce na instalaci nového oběžného kola i další opravy a investice byly podle Chmelaře technicky velmi náročné. Na modernizaci největší vodní přečerpávací elektrárny v Česku, která patří do Skupiny ČEZ, se v létě podílelo přes 120 lidí z 15 dodavatelských firem.

Nejdůležitější investice se podle Chmelaře odehrály v podzemních útrobách elektrárny. Technici tam instalovali nové 40tunové oběžné kolo s průměrem přes 4,5 metru, které roztáčí jednu ze dvou turbín elektrárny. Zakázku provedla společnost ČKD Blansko Engineering ze skupiny Litostroj Power.

Kolos se svařoval ve Slovinsku z odlitků vyrobených v Plzni ve firmě Pilsen Steel. Původní oběžné kolo už výrazně překročilo plánovanou životnost.

"Nové oběžné kolo bude mít kromě vyšší účinnosti také podstatně širší provozní rozsah a delší životnost," uvedl Aleš Cink ze společnosti ČEZ. Další významnou investicí byla výroba nového vinutí rotoru generátoru TG1 a amortizéru, kterou měla na starost plzeňská společnost 1. SERVIS ENERGO.

Práce v útrobách si vynutily dlouhodobou odstávku přečerpávací elektrárny. Její vedení se proto rozhodlo poprvé v historii elektrárny vypustit dolní nádrž a odtěžit sedimenty ze dna. Zároveň stavbaři udělali technicky náročné vyztužení.

Zvýšila se odolnost skalnatého svahu za takzvaným sdruženým objektem, což nyní umožní provozovat dolní nádrž zatíženou pravidelným kolísáním vody po dobu nejméně 40 let. Na horní nádrži byl obnoven ochranný nátěr pláště nádrže proti nepříznivým povětrnostním vlivům.

Elektrárna Dlouhé stráně byla zprovozněna v roce 1996 a její produkce v posledních letech roste. Energetické zařízení navíc přitahuje turisty do regionu, který je na turistickém ruchu značně závislý. Elektrárnu loni navštívilo rekordních 97 661 lidí. Počet návštěvníků se meziročně zvýšil o 15 procent.

Přečerpávací elektrárny slouží jako obrovské akumulátory. V energetické soustavě mají funkci jak při využití přebytku energie, která se pak používá pro přečerpání vody z dolní do horní nádrže, tak v období jejího nedostatku, kdy přečerpávací elektrárny elektřinu vyrábějí a prodávají za vyšší cenu. Zároveň stabilizují energetickou soustavu.

 

Právě se děje

před 4 minutami

Ve věku 81 let zemřel americký hudební producent Phil Spector. Spolupracoval například s The Beatles. Od roku 2009 si odpykával trest za vraždu

Zdroj: ČTK
před 34 minutami

České dráhy plánují od dubna snížit mzdy 700 administrativních pracovníků, část z nich i propustit. Důvodem je pandemie

České dráhy plánují od dubna snížit mzdy asi 700 administrativních pracovníků. Část z nich navíc zřejmě propustí. Důvodem jsou současné ztráty během koronavirové krize, které loni dosáhly přibližně čtyř miliard korun. Opatření má zatím platit rok, v příštím týdnu je projedná dozorčí rada. Snižování mezd, které by mělo být zhruba desetiprocentní, se nebude týkat všech 15 000 zaměstnanců podniku.

"Pandemie jednou skončí, pokud tedy ke snížení smluvních mezd letos přistoupíme, nebude to na vždy. Smluvní mzdy ředitelů, vedoucích a dalších pracovníků převážně v administrativě se dohodou obou stran každoročně nově nastavují. A to jak v závislosti na výkonech jednotlivých zaměstnanců, tak v souvislosti s finančními možnostmi firmy," uvedl předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Ivan Bednárik.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 57 minutami

U břehů Turecka se potopila ukrajinská nákladní loď, záchranáři se snaží pomoci asi 12 členům posádky

U tureckého pobřeží Černého moře se potopila ukrajinská nákladní loď. Při nehodě zemřeli nejméně tři členové posádky. Podle informací na lodi mělo být 12 členů posádky, uvedla agentura AP. Záchranné práce pokračují.

Guvernér turecké provincie Bartin Sinan Güner původně oznámil, že plavidlo bylo ruské, podle nových informací loď plula pod vlajkou Palau a patřila ukrajinské firmě Arvin Shipping. Na lodi mělo být celkem 12 osob, dva Rusové a deset Ukrajinců. Loď byla na cestě z Bulharska do Gruzie.

Podle agentury Reuters turecká státní média uvedla, že loď určená pro přepravu sypkého nákladu se potopila u pobřeží regionu Inkumu. Práci záchranářů však ztěžuje špatné počasí. V oblasti silně prší a sněží a fouká silný vítr.

Podle tureckého ministerstva dopravy loď jménem Arvin kvůli špatnému počasí zakotvila u přístavu na severu Turecka. Z neznámých důvodů se rozlomila a potopila.

Zdroj: ČTK
Další zprávy