Konec sobotních jízdních řádů a metro každé dvě minuty. Pražská MHD chystá změny

Ekonomika ČTK Ekonomika, ČTK
1. 10. 2018 14:54
Radní schválili strategii rozvoje pražské integrované dopravy na roky 2019 až 2029. Přibude tratí, intervaly se zkrátí, pomoci má i nový most.
Foto: Ludvík Hradilek

Praha - V Praze budou přibývat spoje veřejné dopravy, vznikat nové tramvajové tratě i trasa metra a přibývat nové typy vozů. Měnit se budou intervaly spojů a přejmenovány budou zastávky. Vyplývá to ze strategie rozvoje pražské integrované dopravy (PID) na roky 2019 až 2029, kterou v úterý projednají pražští radní. Ke zlepšení MHD má přispět i plánovaná stavba trasy metra D nebo Dvoreckého mostu mezi Smíchovem a Podolím.

Metro bude jezdit častěji, kanceláře chrlí lidi

V metru mají být do budoucna zkracovány intervaly. Na lince B to má být ze 140 na 120 sekund, na lince C je uvažováno o prodloužení doby, po kterou platí maximální interval dvě minuty, a to z odpolední špičky až do 18:00. Vlaky jsou nyní často přeplněny kvůli končící pracovní době v kancelářských komplexech na Pankráci a Budějovické. V případě trasy C se uvažuje o zkrácení intervalu ze 115 na 105 sekund.

Praha společně s dopravním podnikem (DPP) chystá stavbu nové linky metra D z Pankráce do Písnice. V příštím roce začne geologický průzkum. Na linku je vydáno územní rozhodnutí, které ale napadli u soudu dva vlastníci pozemků. Pokud by jej soud zrušil, Praha a DPP by musely začít přípravu stavby od začátku.

V rámci autobusů MHD by se měl plošně od 9:30 do 14:00 zkrátit interval z 15 na 12 minut. Důvodem je zatraktivnit jízdu autobusy MHD, neboť v tuto dobu roste počet aut. Dokument rovněž navrhuje zjednodušit jízdní řády, které by se dělily na pracovní dny a víkendy. Nedělní řády by nahradily ty sobotní. Toto opatření je navrženo ke zvážení jako výhledové.

Na polovinu ze současných 30 minut se má zkrátit interval linky 194 a zkracovat se má interval z 15 na 12 minut u autobusu 121. Kvůli výstavbě na Praze 5 autobus 123 změní trasu a ve špičce pojede každých šest minut. Nová výstavba ovlivní pravděpodobně v příštím roce trasy autobusů v oblasti Letňan a Kbel. Tady bude zkrácen interval a prodloužena linka 182.

Část autobusových linek změní trasy a vzniknou nové linky. Proměnit se má vozový park. Dnes jezdí nejčastěji vozy dlouhé 12 a 18 metrů, popřípadě devítimetrové. K nim by přibyly vozy o jiných délkách. Jedním z uvažovaných autobusů je velkokapacitní až 25 metrů dlouhý autobus, který by jezdil na letiště v Ruzyni.

Změny plánuje Ropid i u nočních spojů. Navržena je změna trasy tramvaje číslo 99, která by nově jela po trase denní linky 9 a interval by měla místo 30 minut 15. K Nádraží Hostivař, kam nyní jede 99, by jezdila 98. Plánován je vznik autobusu 903 z Palmovky k nádraží v Uhříněvsi.

Nové tramvajové linky

Plánován je vznik nových tramvajových tratí. Prodloužena bude například trať z Divoké Šárky na Dědinu či z Modřan do Libuše. Tramvaje pojedou nově z Barrandova do Slivence a v plánu je také trať z Malovanky na Strahov, z Podbaby do Suchdola a od Vinohradských hřbitovů na Sídliště Malešice.

Plány MHD v Praze.
Plány MHD v Praze. | Foto: ROPID

Nová smyčka vznikne na Zahradním městě a u zastávky Depo Hostivař. V dokumentu je uvedeno i prodloužení trati ze Spořilova k dnešní zastávce autobusů Choceradská nebo po novém Dvoreckém mostě mezi Prahou 5 a 4.

Přejmenovány mají být asi dvě desítky zastávek tramvají. Další nové vzniknou při stavbě nových tratí. Změnit by se mohly názvy i v případě stanic metra, kdy například Malostranská by se stala Klárovem či Malou Stranou, stanice Národní třída Perštýnem nebo Pražského povstání Náměstím hrdinů.

 

Právě se děje

Další zprávy