ŘSD si chce změnit jméno na SDS. Správci dálnic to má pomoci lépe zaplatit experty

Ekonomika Ekonomika
28. 4. 2021 13:41
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) má projít transformací. Ministerstvo dopravy chce, aby se ze státní příspěvkové organizace změnilo jen na státní organizaci. Nynější právní forma podle resortu neumožňuje ŘSD adekvátní odměňování zaměstnanců. Ministerstvo dopravy už legislativní radě vlády předložilo věcný záměr zákona, podle nějž by se z ŘSD po přeměně stala Správa dálnic a silnic (SDS).
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: ČTK

Jak ministerstvo dopravy informovalo v úterní tiskové zprávě, od přeměny právní formy ŘSD si slibuje zrychlení a zlepšení silniční výstavby i lepší hospodaření s financemi.

Transformace podle resortu rovněž umožní sjednotit kontrolní a řídící procesy i procesy plánování ze strany ministerstva dopravy. Zde chce resort využít zkušeností s řízením Správy železnic (SŽ), která už jako státní organizace funguje.

Změna právní formy sjednotí fungování ŘSD, posléze tedy Správy dálnic a silnici, se SŽ. To podle ministerstva také zjednoduší spolupráci soukromým dodavatelům. Změny by měly umožnit i rozsáhlé organizační i personální změny.

V současnosti se ŘSD musí řídit Nařízením o platových poměrech, což podle úřadu neumožňuje adekvátní odměňování klíčových zaměstnanců a expertů. Podle ministerstva nová forma řízení umožní organizaci lépe získávat vlastní odborníky a zároveň si je dlouhodobě udržet. Dosud ŘSD například pro speciální stavby využívalo převážně externí pracovníky.

"Transformace na právní formu státní organizace tak po vzoru Správy železnic dopomůže změnit trend v oblasti personální politiky, kdy cílem je zajišťovat klíčové odborné činnosti např. v oblasti mostů, tunelů, inženýrských konstrukcí, dopravní telematiky/ITS, hlavní inženýry projektů, správce staveb a technické dozory do budoucna především vlastními zaměstnanci, a nikoliv v převážné míře externími dodavateli, jak je tomu v případě ŘSD s.p.o.," věří ministr dopravy Karel Havlíček.

Podle Havlíčka tedy organizace ušetří za náklady u těch činností, u kterých nyní dochází k outsourcingu. 

O transformaci ŘSD se hovoří řadu let. Stát nejprve zvažoval založení akciové společnosti po vzoru rakouského ředitelství silnic a dálnic (ASFINAG). Ještě před dvěma lety se premiér Andrej Babiš nechal slyšet, že doufá, že tehdy nastupující a dnes už bývalý ministr dopravy Vladimír Kremlík (oba za ANO) transformaci urychlí. ASFINAG funguje samostatně s vlastními příjmy z dálničních poplatků a je nezávislý na státním rozpočtu.

Nyní se ministerstvo přiklonilo k variantě státní organizace. Legislativní radě vlády už předložilo věcný záměr zákona, který počítá s přeměnou na SDS. 

 

Právě se děje

Další zprávy