RegioJet vyrazí s dotovanými rychlíky. Kávu a servis jsem si prosadil, říká Jančura

Michael Bouška Michael Bouška
9. 3. 2019 10:14
Od letošního prosince začne z Brna přes Ostravu do Bohumína jezdit soukromý dopravce RegioJet. Nahradí tam České dráhy, které tam teď jezdí se staršími neklimatizovanými vozy. Pro firmu je to první trať, kde bude jezdit na objednávku ministerstva dopravy a tedy za dotace. Majitel RegioJetu Radim Jančura v rozhovoru pro Aktuálně.cz slibuje, že se kvalita cestování zvýší, kvůli častému zastavování však bylo ve hře "osekání" palubního servisu.
Foto: RegioJet

Servis na nové rychlíkové lince má být obdobný, jako v současných spojích mezi Prahou a Ostravou jen s tím rozdílem, že společnost nebude na této lince nabízet třídu standard. Cestující si tak budou moci vybrat mezi tarify business (první třída), relax (druhá třída) nebo low cost (také druhá třída). Regiojet nabízí ve svém tarifu relax občerstvení, jako třeba kávu, v ceně jízdenky. Cestující ve třídě low cost si občerstvení zakoupit nemohou.

"Trochu jsem válčil s managementem, který byl skeptický k tak rozsáhlému servisu, jaký máme na komerčních spojích. Je pravda, že se jedná o rychlíky, které zastavují každých dvacet minut a musíme tak počítat s velkým množstvím cestujících na krátké úseky. Nakonec jsem ale servis prosadil," uvedl Jančura v rozhovoru pro Aktuálně.cz.

Jízdenky na vlaky plánuje prodávat dopravce obdobně, jako u stávajících linek včetně možnosti nákupu přes internet. Zároveň ale Jančura dodává, že cestující budou moci využít i národní tarif, který chystá státní podnik Cendis.

Lidé si pak budou moci vybrat, jestli si koupí dražší národní tarif, který bude platit po celý den na všech spojích, nebo si koupí přes dopravce levnější jízdenku na konkrétní spoj. Podle Jančury také platí, že firma bude dávat místenku k jízdence zdarma.

Jančura pro Aktuálně.cz potvrdil, že vozy na nové lince nebude brát ze současných linek. "Máme připravené krásné moderní vozy," řekl. Více informací ale zatím neprozradil.

Potvrdil ale, že to nebudou vozy od rumunské společnosti Astra Vagoane Calatori, která dodávala RegioJetu nové vozy s dotykovými obrazovkami na každém sedadle. Na linku má zároveň vyjet osm nových moderních lokomotiv.

Spekulace o nasazení právě na linku mezi Brnem a Bohumínem rozvířily dva vozy nazývané "Modus Wagen" od německých drah, které dorazily technikům RegioJetu ve čtvrtek. Firma však zatím nechce prozradit, jaké plány s těmito vozy má.

"RegioJet perspektivně zvažuje možnost využití těchto vozů pro své spoje, a proto se rozhodl dovézt tyto vozy k jejich detailnímu technickému posouzení našimi zaměstnanci přímo v České republice. Jedná se o moderní vozy, které vyžadují pouze částečné technické úpravy," uvedl mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.

Vlakové spoje RegioJetu čeká letos velká expanze. V dubnu má začít jezdit nedotovaný spoj z Prahy do Českých Budějovic, který bude provázaný se spojem z Prahy do Bratislavy. Kromě zmíněné dotované dálkové linky Brno - Bohumín začne od prosince jezdit také na tratích s osobními vlaky na objednávku Ústeckého kraje. Do dvou až tří let chce do nových vozů a rekonstrukce starších investovat miliardu korun.

Osobní vlaky již provozuje také několik let v závazku veřejné služby na Slovensku mezi Bratislavou a Komárnem. Loni přepravily 3,7 milionu cestujících, což je meziroční nárůst o milion.

 

Právě se děje

před 15 minutami

Lesy ČR loni díky státní podpoře měly zisk 44 milionů Kč po minulé ztrátě 790 milionů Kč

Hospodaření státního podniku Lesy České republiky (LČR) loni skončilo ziskem 44 milionů korun po předloňské ztrátě 790 milionů korun. Zakončit loňský rok v plusu podniku pomohly peníze od státu na kompenzaci snížení cen dřeva z důvodu kůrovcové kalamity ve výši 2,3 miliard korun, uvedla mluvčí podniku Eva Jouklová. Původně podnik v koncepci hospodaření počítal s tím, že kvůli kůrovcové kalamitě za loňský rok utrpí ztrátu až 1,9 miliardy. Kompenzace za nižší ceny dřeva dostali od státu i další vlastníci lesa. Lesům ČR patří téměř polovina lesů v zemi.

"Výsledek velmi pozitivně ovlivnily státní prostředky kompenzující snížení cen dřevní hmoty. Peníze ale hned lesům vracíme při obnově. Naše loňské náklady na pěstební činnost dosáhly bezmála 3,5 miliard korun a zvýšily se o 21 procent oproti roku 2019," uvedl generální ředitel podniku Josef Vojáček. Podnik podle něj také v souladu se Strategií rozvoje podniku z prosince 2020 opět začal tvořit podnikový rezervní fond. "Ten je zásadním zdrojem při nenadálých událostech a kalamitách," uvedl Vojáček.

Podnik loni vysadil 74 milionů sazenic a zalesnil 16.000 hektarů, z toho 3790 hektarů přirozenou cestou. Letos podnik plánuje zalesnit 21.000 hektarů holin a vysadit rekordních 85 milionů sazenic. Plocha holin kvůli masivní těžbě kůrovcového dřeva ke konci loňského roku ve státních lesích vzrostla o šest procent na 32 544 hektarů.

Zdroj: ČTK
Další zprávy