O přeměně Ředitelství silnic a dálnic na státní podnik se podle Kupky mluví mnoho let. Schválením novely zákona o pozemních komunikacích ministerstvo dopravy celý proces nyní spouští. Záměr změny právní formy odsouhlasila už minulá vláda loni v létě, která přitom počítala i se změnou názvu.
Náklady na celý proces se podle dřívějších odhadů ministerstva dopravy budou pohybovat kolem 50 milionů korun. Ministerstvo chce ale následně snížit počet, rozsah a finanční náročnost služeb poskytovaných prostřednictvím externích dodavatelů. To může přinést úsporu zhruba 85 milionů korun ročně, uvedl úřad dříve.
"Státní podnik bude schopen vytvořit také lepší podmínky pro odměňování odborníků specifických, ať už v oblasti dopravního inženýringu, tak například v oblasti kybernetické bezpečnosti," řekl ve středu Kupka. Dodal, že se bude moci zároveň více zaměřit na zkvalitnění práce běžné údržby.
Současná příspěvková organizace vznikla z Ředitelství dálnic Praha založeného v roce 1967. Na starost má dálnice a silnice I. třídy, zabezpečení správy, údržby a opravy a také jejich výstavbu a modernizaci.
Prvním úsekem dálnice v Československu otevřeným pro veřejnost v roce 1971 se stal úsek Spořilov-Mirošovice v délce 22,5 kilometru spolu s benešovskou přípojkou. Od té doby Ředitelství silnic a dálnic postavilo a zprovoznilo přes 700 kilometrů dálnic a více než 400 kilometrů rychlostních silnic, vyplývá z jeho webu.