Dálnice u Ostravy se bourat nebude, couvá ministr Žák

ČTK ČTK
11. 11. 2013 16:16
Společnost Eurovia se dohodla s ministerstvem dopravy na dalších měřeních na dálnici D47
Ilustrační snímek.
Ilustrační snímek. | Foto: Ředitelství silnic a dálnic ČR

Praha - Stavební společnost Eurovia se dohodla s ministerstvem dopravy na dalších měřeních na dálnici D47. Obě strany chtějí najít shodu na opravách a uvést zvlněnou dálnici do bezvadného stavu. Na pondělním setkání s novináři to řekl ministr dopravy Zdeněk Žák.

Eurovia zároveň popřela, že by na části dálnice chyběla část podkladu, což měly prokázat sondy uskutečněné Ředitelstvím silnic a dálnic, na základě kterých ministr mluvil o nutnosti část dálnice zbourat.

"Tisíciprocentně garantuji, že tam ty vrstvy jsou," uvedl v pondělí generální ředitel firmy Eurovia Martin Borovka s tím, že společnost nyní ministrovi předala příslušné důkazy z doby výstavby v letech 2002 až 2005. Jeho slova má prověřit další série tentokráte kopaných sond, které se uskuteční ještě do zimy a u kterých by měly být přítomni zástupci ministerstva, stavební firmy a nezávislých odborníků.

Stačí opravit

Koncem října ministr dopravy uvedl, že v podkladu silnice chybí vrstva mechanicky zpevněného kameniva a štěrkodrtě, kvůli které bude komunikace nestabilní a může se chovat nepředvídatelně. Na základě konzultací s odborníky z Ředitelství silnic a dálnic a ministerstva uvedl, že jedinou možností nápravy je zbourání a opětovné postavení části komunikace. Nyní ale od původního názoru ustoupil a mluví pouze o opravě.

Žák ale zároveň uvedl, že nemá důvod nevěřit výsledkům vrtů, které uskutečnilo Ředitelství silnic a dálnic. Nevyloučil však případné personální změny v této ministerstvu podřízené organizaci, pokud by se ukázalo, že vrtané sondy, které údajné chyby na D47 objevily, byly provedené neodborně. "V momentě, kdy budu mít takové informace, budu jednat bez ohledu na to, zda mi mandát vyprší za minutu nebo za půl roku," dodal Žák.

Na neodbornost kontrolních vrtů Ředitelství silnic a dálnic poukázal právě Borovka. Způsob kontroly, který použilo ředitelství silnic, byl podle něj chybný a neodborný. Při vrtané sondě se materiál, jakým je kamenivo, rozmetá kolem sondy, což je důvod, proč jej sondy neodhalily, uvedl šéf stavební firmy.

Nejdramatičtější dynamické jevy skončily

Kdy bude zvlněná D47 v bezvadném stavu, zatím není podle ministerstva i stavební firmy možné odhadnout. Není totiž jasné, jak dlouho se ještě bude podloží dálnice hýbat, dodal Žák s tím, že ty nejdramatičtější dynamické jevy jsou již ale minulostí. Podle Borovky bude škoda na dálnici do 125 milionů korun, což jsou tři procenta z její celkové ceny. Pokud se prokáže, že vady, které na ní Ředitelství silnic a dálnicreklamuje, způsobila špatným postupem Eurovia, půjdou náklady na opravu za ní, doplnil Borovka.

Zvlnění části povrchu dálnice D47 se objevilo krátce po uvedení dálnice do provozu v roce 2008. Podle Ředitelství silnic a dálnic Eurovia nedodržela domluvený postup stavby a většina vad vznikla použitím nekvalitního podkladového materiálu. Eurovia to odmítla.

 

Právě se děje

Další zprávy