ČSA se dostaly do zisku, i když přepravily méně lidí. Pomohlo zmenšení flotily i levná ropa

ČTK ČTK
19. 2. 2016 8:55
České aerolinie vykázaly v roce 2015 zisk 223 milionů korun. O rok dřív byly ve ztrátě 663 milionů korun. Oproti roku 2014 firma přepravila méně pasažérů a zmenšila se i flotila jejích letounů. Firmě se ale dařilo letadla lépe obsazovat, pomohla i levná ropa.
České aerolinie v průběhu roku 2008 obdržely postupně čtyři nové letouny Airbus A319 (na snímku). Zahájily lety do šesti nových destinací: Štrasburku, Tbilisi, Damašku, R
České aerolinie v průběhu roku 2008 obdržely postupně čtyři nové letouny Airbus A319 (na snímku). Zahájily lety do šesti nových destinací: Štrasburku, Tbilisi, Damašku, R | Foto: Archiv ČSA

Praha - České aerolinie (ČSA) loni hospodařily se ziskem 223 milionů korun, o rok dříve přitom společnost vykázala ztrátu 631 milionů korun. Při zmenšení flotily se národnímu dopravci dařilo lépe obsazovat letadla, k obratu v hospodaření pomohla i levná ropa. Tržby se loni snížily o 15 procent na osm miliard korun. Informují o tom dnešní deník E15 a Lidové noviny (LN).

"Zmenšili jsme flotilu na úroveň, která je adekvátní kapacitě trhu. Zjednodušili jsme cenovou politiku a maximalizovali počet hodin ve vzduchu," řekl E15 předseda představenstva Jozef Sinčák.

ČSA loni provozovaly 16 letounů, když rok předtím využívaly až 23 strojů. Menší flotile odpovídal loni počet pasažérů i tržby. ČSA přepravily na pravidelných linkách dva miliony lidí, v roce 2014 to bylo o 300 000 více. Letadla ale loni létala výrazně plnější, průměrná obsazenost vzrostla o pět procentních bodů na 72 procent.

Jak píše E15, aeroliniím, které ještě jako výhradně státní firma po léta balancovaly na hraně krachu, loni pomohlo i několik vnějších okolností. Na prvním místě je to levná ropa. "Na celkové hospodaření to mělo dopad 272 milionů korun plus," řekl Sinčák v rozhovoru pro LN.

Dále firma získala 100 milionů za prodej tří starých Boeingů 737. To jsou podle Sinčáka dvě plusové položky, které přišly bez většího přičinění firmy. Ve stejné kategorii je ale také neočekávaný náklad 180 milionů korun na opravu motoru, který se porouchal v listopadu na letu z Amsterdamu, dodal.

"To ve svém důsledku znamená, že díky restrukturalizaci, snížení nákladů či úpravě provozovaných linek tak, aby byly smysluplnější, bylo zlepšení hospodářského výsledku o 630 milionů," uvedl Sinčák v LN. V příštím roce očekává provozní zisk na úrovni 180 milionů korun.

V dopravci drží necelých 20 procent akcií stát, většinu mají korejská společnost Korean Air (44 procent) a soukromá letecká společnost Travel Service (34 procent). Zbylých 2,26 procenta drží Česká pojišťovna.

Převážná většina klasických aerolinek se snaží nějaké občerstvení, například malý snack, poskytovat, říká Tomáš Hampl ze serveru Airways.cz. | Video: Martin Veselovský
 

Právě se děje

Další zprávy