Praha - České dráhy loni přepravily 170 milionů cestujících. Ve srovnání s rokem 2014 jde o pokles o téměř 400 tisíc pasažérů. Díky prodloužení průměrné ujeté vzdálenosti nicméně dopravci vzrostly tržby z jízdenek.
Vyšší počet přepravených osob zaznamenala dálková a příměstská doprava, ztrácely naopak regionální vlaky, oznámil předseda představenstva ČD Pavel Krtek. Počet cestujících podle něj ovlivnily zejména rozsáhlé výluky na železnici a migrační krize.
Tržby z přepravy cestujících vzrostly ČD v řádu desítek milionů korun. V roce 2014 dopravce na jízdenkách utržil téměř 7,5 miliardy korun. Vzdálenost, na kterou lidé ve vlacích Českých drah cestovali, se loni zvýšila v průměru o více než tři procenta na 42,25 kilometru, uvedly ČD. Kompletní hospodářské výsledky dopravce zveřejní koncem dubna.
"Přestože v některých dnech jezdilo až 500 autobusů náhradní dopravy, není důsledkem výluk to, že by lidé upustili od železniční dopravy," řekl člen představenstva zodpovědný za osobní dopravu Michal Štěpán.
Mírný pokles v regionální dopravě se podle něj týkal zejména venkovských regionálních tratí, kde je v posledních letech znát demografická změna spojená s odchodem lidí do měst, která je z pohledu železniční dopravy spojena zejména s úbytkem studentů.
Přesun lidí z menších sídel do metropolí je podle Krtka celoevropský jev, se kterým se setkávají i zahraniční železniční dopravci. V Česku jej dokazují rovněž rostoucí počty cestujících v příměstské dopravě a v rychlíkové dopravě mezi velkými městy. Zhruba desetiprocentní nárůst cestujících ČD například zaznamenaly na trati mezi Prahou a Ostravou, na které se státní dopravce potýká se soukromou konkurencí.
Migrační krize pak měla vliv zejména na přeshraniční dopravu ve směru do Rakouska a Maďarska. Podle Krtka se v prvních osmi měsících roku vyvíjela slibně, ale v posledním čtvrtletí se na počtu cestujících do těchto destinací negativně projevil proud migrantů přes nádraží v Budapešti a uvažované zastavení vlakového spojení mezi Prahou a Rakouskem.