České vozidlo pro invalidy míří do Evropy. Má přední dveře a je levnější než přestavba běžného auta

Jolana Rumanová
8. 5. 2016 17:30
Čtyřkolka má přední otvírání a umožňuje najetí s invalidním vozíkem. Po Česku a Francii ji nyní firma ZLKL nově nabízí také ve Velké Británii, Švýcarsku a Itálii. Chystá se vývoj lehké varianty, kterou by mohli řídit lidé už od 15 let. Loni v bývalé tvarůžkárně vzniklo 12 vozidel, letos by jich mohlo být až padesát. Do pěti let jich firma chce prodávat dva tisíce ročně.
Loštická strojírenská firma ZLKL se snaží prorazit na zahraniční trhy se svým speciálním vozidlem pro invalidy Elbee. Na fotce je Ladislav Brázdil, ředitel projektu.
Loštická strojírenská firma ZLKL se snaží prorazit na zahraniční trhy se svým speciálním vozidlem pro invalidy Elbee. Na fotce je Ladislav Brázdil, ředitel projektu. | Foto: Jolana Rumanová

Loštice – Moravská strojírenská firma ZLKL se snaží prorazit na zahraniční trhy se speciálním vozidlem pro invalidy Elbee. Od loňska nabízí svůj vynález v Česku a ve Francii. V minulém týdnu přepravila první kusy vozítek také svým partnerům ve Velké Británii, Švýcarsku a Itálii.

Auto, které je z pohledu úřadů těžkou čtyřkolkou, umožňuje díky přednímu otevírání najet dovnitř s invalidním vozíkem. "Tím přináší samostatnost i vozíčkářům, kteří mají problém s přesedáním do běžného auta," vysvětluje čtyřiatřicetiletý Ladislav Brázdil, ředitel projektu. Základní model Elbee stojí okolo 700 tisíc korun s DPH.

Foto: Jolana Rumanová

Brzy má být k dostání v celkem pěti evropských zemích. A podle Brázdila má celosvětový potenciál, protože nemá konkurenci. "Je to produkt, který na trhu chybí. Podobná vozidla zatím vznikají přestavbou běžných aut, což vyjde mnohem dráž," říká Brázdil.

Vývoj trval jedenáct let

S myšlenkou Elbee přišel už v roce 2003 jeho otec, majitel firmy ZLKL Ladislav Brázdil starší, když hledal pro svou čistě dodavatelskou společnost vlastní produkt.

Po dlouhých jedenácti letech vývoje firma prodala první dva vozy českým zákazníkům. V roce 2015 už v bývalé loštické tvarůžkárně vzniklo dvanáct vozidel, letos by jich mohlo být až padesát. "Vše záleží na tom, jak se povede našim novým partnerům," upřesňuje Brázdil.

Foto: ZLKL

Například od britského distributora už má pozitivní ohlas. "Během návštěvy veletrhu volali a vynadali nám, že kvůli zájmu o Elbee neměli ani čas dojít si na oběd," směje se ředitel. Ve všech třech zemích ale partneři musí nejprve vozidlo nechat schválit od místních úřadů. Ve Francii proces homologace trval půl roku.

Brázdil zvolil spolupráci s partnery jako rychlejší a levnější variantu vstupu na zahraniční trhy. "V každé zemi je potřeba mít mimo jiné zázemí pro úpravy vozidel na míru zákazníkům i servisní síť. To by byly pro nás nesmyslně velké výdaje," vysvětluje. I v tuzemsku dává ředitel přednost spolupráci firem před přímým kontaktem se zákazníky.

Aktuálně jedná o partnerství s autoškolou pro vozíčkáře. Prozradil, že do pěti let by chtěl prodávat dva tisíce vozidel ročně.

Zahraničním prodejům nahrávají vstřícné podmínky pojišťoven, které často zákazníkovi po úrazu proplatí celou částku. V Česku lze podle Brázdila získat od pojišťoven v ideálním případě až 450 tisíc korun, záleží však na situaci žadatele.

Hledá se další investor

I kvůli velkým šancím malého vozítka na světovém trhu se otec se synem rozhodli oddělit Elbee z mateřské firmy do samostatné firmy Elbee Mobility. V nové společnosti má podíl Ladislav Brázdil, jeho dva synové, pětinu drží strategický investor. "Jde o rodinného přítele, který má v Českých Budějovicích stavební firmu. Díky jeho investici 20 milionů budeme moci urychlit zavedení sériové výroby a vylepšit marketing," říká Brázdil mladší.

Firma shání i druhého investora. Jeho finance by využila na zavedení joysticku jako varianty řízení vozidla a také na vývoj Elbee jako lehké čtyřkolky. Tu by pak mohli řídit lidé už od 15 let a například ve Francii i lidé bez řidičského průkazu. Nyní je pro řízení Elbee potřeba řidičský průkaz B1 či běžný B. Vozidlo může i na dálnici, jeho maximální rychlost je však 80 kilometrů za hodinu. Vozíčkář za sebou může svézt i další osobu.

Benzinový motor od italského výrobce má objem 300 ccm a výkon 12,5 kW. Firma také vyvinula prototyp Elbee poháněný elektřinou, zatím ale čeká v garáži. "Elektřina je budoucnost, ale trh ještě není připravený. Z hlediska komponentů i zákazníků," říká Brázdil.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 8 hodinami

Jednání ČR a Polska o dolu Turów budou pokračovat ve středu. Sejdou se experti i ministři, řekl Brabec. Doufá, že setkání přinese významný posun

Zdroj: ČTK
před 10 hodinami

Babiš chce stanovit vrchní hranici emisních povolenek, oznámil po schůzce se Zemanem

Premiér Andrej Babiš (ANO) se vyslovil pro stanovení horní hranice ceny emisních povolenek. Po pondělní schůzce s prezidentem Milošem Zemanem na lánském zámku ministerský předseda novinářům řekl, že se bude snažit o to, aby o záležitosti jednala Evropská unie. Měla by podle Babiše využít příslušný článek směrnice o povolenkách.

Studie Evropské komise z loňského roku podle premiéra uváděla, že cena povolenek v roce 2025 by měla být 26 eur a v roce 2030 pak 30 eur a o pět let později 50 eur. "Skutečnost je taková, že dnes se emisní povolenky obchodují za 60 eur. Jsou předmětem spekulativního kapitálu," řekl Babiš. Jejich cena má podle něho přímý dopad na energetické a průmyslové firmy a na cenu elektřiny.

Babiš bude chtít, aby evropští lídři na neformálním summitu 5. a 6. října aktivovali článek povolenkové směrnice, který podle premiéra předpokládá, že cenový výkyv je nutné řešit. Soudí, že členské státy by měly stanovit cenový koridor. "To znamená, že by mělo být určené zastropování emisních povolenek," uvedl premiér.

Míní, že na summitu by se mělo diskutovat také o společném nákupu zemního plynu v souvislosti s naplněností zásobníků a jeho rostoucí cenou

Zdroj: ČTK
Další zprávy