České vozidlo pro invalidy míří do Evropy. Má přední dveře a je levnější než přestavba běžného auta

Jolana Rumanová
8. 5. 2016 17:30
Čtyřkolka má přední otvírání a umožňuje najetí s invalidním vozíkem. Po Česku a Francii ji nyní firma ZLKL nově nabízí také ve Velké Británii, Švýcarsku a Itálii. Chystá se vývoj lehké varianty, kterou by mohli řídit lidé už od 15 let. Loni v bývalé tvarůžkárně vzniklo 12 vozidel, letos by jich mohlo být až padesát. Do pěti let jich firma chce prodávat dva tisíce ročně.
Loštická strojírenská firma ZLKL se snaží prorazit na zahraniční trhy se svým speciálním vozidlem pro invalidy Elbee. Na fotce je Ladislav Brázdil, ředitel projektu.
Loštická strojírenská firma ZLKL se snaží prorazit na zahraniční trhy se svým speciálním vozidlem pro invalidy Elbee. Na fotce je Ladislav Brázdil, ředitel projektu. | Foto: Jolana Rumanová

Loštice – Moravská strojírenská firma ZLKL se snaží prorazit na zahraniční trhy se speciálním vozidlem pro invalidy Elbee. Od loňska nabízí svůj vynález v Česku a ve Francii. V minulém týdnu přepravila první kusy vozítek také svým partnerům ve Velké Británii, Švýcarsku a Itálii.

Auto, které je z pohledu úřadů těžkou čtyřkolkou, umožňuje díky přednímu otevírání najet dovnitř s invalidním vozíkem. "Tím přináší samostatnost i vozíčkářům, kteří mají problém s přesedáním do běžného auta," vysvětluje čtyřiatřicetiletý Ladislav Brázdil, ředitel projektu. Základní model Elbee stojí okolo 700 tisíc korun s DPH.

Foto: Jolana Rumanová

Brzy má být k dostání v celkem pěti evropských zemích. A podle Brázdila má celosvětový potenciál, protože nemá konkurenci. "Je to produkt, který na trhu chybí. Podobná vozidla zatím vznikají přestavbou běžných aut, což vyjde mnohem dráž," říká Brázdil.

Vývoj trval jedenáct let

S myšlenkou Elbee přišel už v roce 2003 jeho otec, majitel firmy ZLKL Ladislav Brázdil starší, když hledal pro svou čistě dodavatelskou společnost vlastní produkt.

Po dlouhých jedenácti letech vývoje firma prodala první dva vozy českým zákazníkům. V roce 2015 už v bývalé loštické tvarůžkárně vzniklo dvanáct vozidel, letos by jich mohlo být až padesát. "Vše záleží na tom, jak se povede našim novým partnerům," upřesňuje Brázdil.

Foto: ZLKL

Například od britského distributora už má pozitivní ohlas. "Během návštěvy veletrhu volali a vynadali nám, že kvůli zájmu o Elbee neměli ani čas dojít si na oběd," směje se ředitel. Ve všech třech zemích ale partneři musí nejprve vozidlo nechat schválit od místních úřadů. Ve Francii proces homologace trval půl roku.

Brázdil zvolil spolupráci s partnery jako rychlejší a levnější variantu vstupu na zahraniční trhy. "V každé zemi je potřeba mít mimo jiné zázemí pro úpravy vozidel na míru zákazníkům i servisní síť. To by byly pro nás nesmyslně velké výdaje," vysvětluje. I v tuzemsku dává ředitel přednost spolupráci firem před přímým kontaktem se zákazníky.

Aktuálně jedná o partnerství s autoškolou pro vozíčkáře. Prozradil, že do pěti let by chtěl prodávat dva tisíce vozidel ročně.

Zahraničním prodejům nahrávají vstřícné podmínky pojišťoven, které často zákazníkovi po úrazu proplatí celou částku. V Česku lze podle Brázdila získat od pojišťoven v ideálním případě až 450 tisíc korun, záleží však na situaci žadatele.

Hledá se další investor

I kvůli velkým šancím malého vozítka na světovém trhu se otec se synem rozhodli oddělit Elbee z mateřské firmy do samostatné firmy Elbee Mobility. V nové společnosti má podíl Ladislav Brázdil, jeho dva synové, pětinu drží strategický investor. "Jde o rodinného přítele, který má v Českých Budějovicích stavební firmu. Díky jeho investici 20 milionů budeme moci urychlit zavedení sériové výroby a vylepšit marketing," říká Brázdil mladší.

Firma shání i druhého investora. Jeho finance by využila na zavedení joysticku jako varianty řízení vozidla a také na vývoj Elbee jako lehké čtyřkolky. Tu by pak mohli řídit lidé už od 15 let a například ve Francii i lidé bez řidičského průkazu. Nyní je pro řízení Elbee potřeba řidičský průkaz B1 či běžný B. Vozidlo může i na dálnici, jeho maximální rychlost je však 80 kilometrů za hodinu. Vozíčkář za sebou může svézt i další osobu.

Benzinový motor od italského výrobce má objem 300 ccm a výkon 12,5 kW. Firma také vyvinula prototyp Elbee poháněný elektřinou, zatím ale čeká v garáži. "Elektřina je budoucnost, ale trh ještě není připravený. Z hlediska komponentů i zákazníků," říká Brázdil.

 

Právě se děje

před 5 hodinami

Ozbrojenci v Kamerunu zaútočili na školu, zabili osm dětí

Nejméně osm dětí ve věku 12 až 14 let zabili a další desítku žáků zranili ozbrojenci, kteří dnes vtrhli do školy ve městě Kumba na západě Kamerunu. Informovala o tom agentura AFP. Masakr, při němž ozbrojenci použili i mačety, se stal v regionu, kde vládní jednotky několik let vedou tvrdý boj se separatistickými skupinami. "Přijeli na motorkách, vtrhli do třídy a začali střílet," popsal scénu místní zastupitel. Zatím není jasné, kdo za útokem na školu stojí. Oblast sužuje konflikt od roku 2017, kdy separatisté vyhlásili po násilném potlačení pokojných protestů vlastní stát Ambazonii. Prezident Paul Biya, který Kamerunu vládne od roku 1982, poté vyhlásil separatistům válku a označil je za teroristy. Podle nevládních organizací se zločinů dopouštějí obě strany.

před 6 hodinami

Ajax překonal rekord nizozemské ligy, Venlu nastřílel 13 gólů

Fotbalisté Ajaxu deklasovali 13:0 Venlo a zaznamenali nejvyšší výhru v historii nizozemské ligy. Útočník Lassina Traoré přispěl k debaklu pěti góly a třemi asistencemi. Pět gólů v jednom utkání dal v dresu slavného amsterodamského celku naposledy před 35 lety legendární Marco van Basten.

Ajax překonal svou nejvyšší výhru ze sezony 1971/72, kdy porazil 12:1 Arnhem. Také střelecký rekord v utkání na soupeřově hřišti byl dosud v držení úřadujícího nizozemského šampiona, který před třemi lety vyhrál na půdě Bredy 8:0.

Favorit ovládl první poločas ve Venlu 4:0, po změně stran navíc dostal červenou kartu domácí Christiaan Kum a Ajax spustil ve zbytku utkání kanonádu. Míč držel 76 procent hracího času a prostor mezi tyčemi trefil třiadvacetkrát. Soupeř naproti tomu ani jednou.

Výjimečný výkon devatenáctiletého útočníka Traorého z Burkiny Faso doplnili i další spoluhráči. Dva góly a asistenci zaznamenal Jurgen Ekkelenkamp, dvakrát se trefil i střídající veterán Klaas-Jan Huntelaar.

Ajax se tak posunul do čela soutěže, na první místo se ale v případě nedělní výhry v Arnhemu může vrátit PSV Eindhoven. Venlo je s pěti body z šesti zápasů ve středu tabulky.

Zdroj: ČTK
před 7 hodinami

Ženy opět vyšly do boje proti Lukašenkovi

Několik stovek běloruských žen dnes opět demonstrovalo v Minsku za odstoupení autoritářského prezidenta Alexandra Lukašenka. Nejméně deset aktivistek policie zadržela. Menší protivládní demonstrace se konaly i v dalších městech země. Ženy pochodovaly centrem města a měly v deštivém dni červenobílé deštníky v barvách historické běloruské vlajky. Nesly také transparenty, na nichž měly napsány své profese, aby zdůraznily šíři opozice vůči Lukašenkovi. Ten vládne v Bělorusku už 26 let a letos v srpnu ho ústřední volební komise opět vyhlásila vítězem prezidentských voleb. Opozice, EU, USA i další země považují výsledky za zmanipulované. Demonstrace v Bělorusku pokračují už dva a půl měsíce i přes četné zatýkání i mnohdy brutální zákroky vůči jejich účastníkům. 

před 9 hodinami

Wellens vybojoval na Vueltě první etapový triumf, dál vede Roglič

Pátou etapu cyklistické Vuelty vyhrál Belgičan Tim Wellens ze stáje Lotto-Soudal. Čtvrtý dojel obhájce prvenství Primož Roglič (Jumbo-Visma) ze Slovinska a nadále vévodí celkovému pořadí. Jan Hirt (CCC) byl se ztrátou více než čtyř minut jednasedmdesátý, Zdeněk Štybar (Deceuninck-Quick Step) obsadil 107. místo s mankem téměř 13 minut.

Po páteční rovině přišla na řadu již čtvrtá kopcovitá etapa v programu náročného úvodního týdne. Po takřka 185 kilometrech na trase Huesca - Sabiňánigo se rozhodovalo mezi trojicí závodníků, která se zformovala přibližně 70 kilometrů před cílem a dotáhla svůj únik až k obsazení pódia.

V závěru měl při dojezdu v těžkém stoupání do cíle nejvíc sil devětadvacetiletý Wellens. Udolal Francouze Guillaumea Martina (Cofidis) a dočkal se etapového vavřínu při prvním startu na Vueltě. Na Grand Tours slavil dvakrát také na Giru d'Italia. Třetí byl Nizozemec Thyman Arensman (Sunweb), který ale z boje o etapový primát odpadl již několik desítek metrů před cílem.

Zdroj: ČTK
Další zprávy