Loštice – Moravská strojírenská firma ZLKL se snaží prorazit na zahraniční trhy se speciálním vozidlem pro invalidy Elbee. Od loňska nabízí svůj vynález v Česku a ve Francii. V minulém týdnu přepravila první kusy vozítek také svým partnerům ve Velké Británii, Švýcarsku a Itálii.
Auto, které je z pohledu úřadů těžkou čtyřkolkou, umožňuje díky přednímu otevírání najet dovnitř s invalidním vozíkem. "Tím přináší samostatnost i vozíčkářům, kteří mají problém s přesedáním do běžného auta," vysvětluje čtyřiatřicetiletý Ladislav Brázdil, ředitel projektu. Základní model Elbee stojí okolo 700 tisíc korun s DPH.
Brzy má být k dostání v celkem pěti evropských zemích. A podle Brázdila má celosvětový potenciál, protože nemá konkurenci. "Je to produkt, který na trhu chybí. Podobná vozidla zatím vznikají přestavbou běžných aut, což vyjde mnohem dráž," říká Brázdil.
Vývoj trval jedenáct let
S myšlenkou Elbee přišel už v roce 2003 jeho otec, majitel firmy ZLKL Ladislav Brázdil starší, když hledal pro svou čistě dodavatelskou společnost vlastní produkt.
Po dlouhých jedenácti letech vývoje firma prodala první dva vozy českým zákazníkům. V roce 2015 už v bývalé loštické tvarůžkárně vzniklo dvanáct vozidel, letos by jich mohlo být až padesát. "Vše záleží na tom, jak se povede našim novým partnerům," upřesňuje Brázdil.
Například od britského distributora už má pozitivní ohlas. "Během návštěvy veletrhu volali a vynadali nám, že kvůli zájmu o Elbee neměli ani čas dojít si na oběd," směje se ředitel. Ve všech třech zemích ale partneři musí nejprve vozidlo nechat schválit od místních úřadů. Ve Francii proces homologace trval půl roku.
Brázdil zvolil spolupráci s partnery jako rychlejší a levnější variantu vstupu na zahraniční trhy. "V každé zemi je potřeba mít mimo jiné zázemí pro úpravy vozidel na míru zákazníkům i servisní síť. To by byly pro nás nesmyslně velké výdaje," vysvětluje. I v tuzemsku dává ředitel přednost spolupráci firem před přímým kontaktem se zákazníky.
Aktuálně jedná o partnerství s autoškolou pro vozíčkáře. Prozradil, že do pěti let by chtěl prodávat dva tisíce vozidel ročně.
Zahraničním prodejům nahrávají vstřícné podmínky pojišťoven, které často zákazníkovi po úrazu proplatí celou částku. V Česku lze podle Brázdila získat od pojišťoven v ideálním případě až 450 tisíc korun, záleží však na situaci žadatele.
Hledá se další investor
I kvůli velkým šancím malého vozítka na světovém trhu se otec se synem rozhodli oddělit Elbee z mateřské firmy do samostatné firmy Elbee Mobility. V nové společnosti má podíl Ladislav Brázdil, jeho dva synové, pětinu drží strategický investor. "Jde o rodinného přítele, který má v Českých Budějovicích stavební firmu. Díky jeho investici 20 milionů budeme moci urychlit zavedení sériové výroby a vylepšit marketing," říká Brázdil mladší.
Firma shání i druhého investora. Jeho finance by využila na zavedení joysticku jako varianty řízení vozidla a také na vývoj Elbee jako lehké čtyřkolky. Tu by pak mohli řídit lidé už od 15 let a například ve Francii i lidé bez řidičského průkazu. Nyní je pro řízení Elbee potřeba řidičský průkaz B1 či běžný B. Vozidlo může i na dálnici, jeho maximální rychlost je však 80 kilometrů za hodinu. Vozíčkář za sebou může svézt i další osobu.
Benzinový motor od italského výrobce má objem 300 ccm a výkon 12,5 kW. Firma také vyvinula prototyp Elbee poháněný elektřinou, zatím ale čeká v garáži. "Elektřina je budoucnost, ale trh ještě není připravený. Z hlediska komponentů i zákazníků," říká Brázdil.