Berlín – Skupina Metro Group, mimo jiné i majitel třinácti velkoobchodů Makro v České republice, spouští novou obchodní strategii. Vedení firmy to oznámilo na středečním výročním setkání s novináři a analytiky v Berlíně. Česko, které patří podle majitelů Makra k progresivním trhům, by ze změn mohlo vyjít samostatnější.
Po několika letech poklesu tržeb a transformace, během které Metro opustilo Ukrajinu, Řecko či Británii, proto mění strukturu vedení své velkoobchodní divize Metro Cash&Carry. Do čela divize přichází z Ruska nový šéf Pieter Boone. Dohled nad velkoobchody, které společnost provozuje pod značkou Makro nebo Metro v 26 zemích světa, měl dosud na starosti Olaf Koch, globální šéf celé skupiny Metro Group.
Metro plánuje investovat tam, kde bude jedničkou ve svém oboru. Daří se mu to třeba v domovském Německu, Japonsku, Španělsku i ve středoevropském regionu. Problémové země naopak může opustit a vyměnit za nové trhy.
Klíčovou změnou je způsob vedení obchodů. České Makro a jeho šéf se dosud zpovídali přímo centrále v Düsseldorfu. Společnost nyní zřizuje pozice zhruba desítek manažerů, které budou mít na starosti komunikaci s velkoobchody v jednotlivých regionech, aby se urychlilo rozhodování v řetězci.
Byznys Metra tím projde znatelnou decentralizací, která reaguje mimo jiné na to, že obchody musí čím dál více reagovat na lokální poptávku zákazníků. Metro tak přitom činí v době, kdy se například řetězec Tesco naopak centralizuje a spojuje v rámci úspor vedení pro několik zemí.
"V Česku i na Slovensku plánujeme další investice, je tady další potenciál růstu," uvedl Koch v Berlíně. České Makro primárně investuje do rozšíření takzvaného delivery servisu - služby, kdy dováží zboží přímo svým klientům. "Ta už nám tvoří už přes dvanáct procent veškerých prodejů. Stále více zákazníků využívá tuto službu," uvedl Ivan Tučník, mluvčí Makro v Česku.
Společnost si chce také ještě více podchytit malé obchodníky, kteří tvoří asi třetinu jejích klientů. Letos by proto ráda začlenila do stávající sítě večerek Můj obchod, které Makro doručuje zboží a poskytuje jí společný marketing, dalších sto padesát obchodů. Makro také do budoucna nevylučuje, že rozjede vlastní franšízové obchody, které jeho velkoobchodům zajistí další klienty. S novými franšízovými projekty počítá také celá Metro Group pro další země.