Praha - První souprava rychlovlaku Railjet dnes vyjela ve zkušebním provozu s cestujícími z Prahy do Břeclavi. V následujících dnech bude jezdit mezi Prahou a Brnem.
Od prosince se trasa těchto vlaků prodlouží do Vídně a Štýrského Hradece. Spoje budou jezdit každé dvě hodiny a jízdní doba mezi českou a Rakouskou metropolí se zkrátí o půl hodiny. Na dnešním slavnostním představení nového vlaku to řekl generální ředitel Českých drah Daniel Kurucz.
Celkem dopravce nakoupil sedm těchto jednotek od firmy Siemens za 100 milionů eur (zhruba 2,7 miliardy korun).
Nákup dalších souprav neprošel
"Považuji za škodu, že jsme si nemohli pořídit ještě dalších osm railjetů, abychom jezdili do Brna (railjetem) každou hodinu. Pravda je ovšem taková, že ekonomická situace nám zkrátka více neumožnila," uvedl Kurucz.
Dráhy původně plánovaly nakoupit další jednotky za 2,8 miliardy korun. Tyto soupravy měly být nasazeny z Prahy do Bratislavy a Budapešti. Nákup druhé vlny railjetů nicméně krátce po svém jmenování v červenci 2013 zastavil Kuruczův předchůdce Dalibor Zelený.
Oficiálně až od 15. prosince
První railjety se na tuzemské tratě nakonec dostaly se zhruba měsíčním předstihem. Původně dopravce předpokládal, že zkušební provoz s cestujícími spustí od poloviny roku. Na trase mezi Prahou a Brnem budou tyto jednotky zařazovány postupně, jak je bude výrobce dodávat. Oficiálně - nikoliv už tedy ve zkušebním provozu - ale budou v jízdním řádu uvedeny teprve po změně harmonogramu od 15. prosince.
Railjety jsou netrakční soupravy (nemají vlastní pohonnou jednotku), soupravu pohání lokomotiva Taurus, kterou si ČD pro pohon jednotek půjčují od rakouských drah. Vlaky mohou jet maximální rychlostí 230 kilometrů v hodině.
Kapacita těchto vlaků je 442 míst k sezení. Z toho dopravce předpokládá šest míst v byznys třídě a dalších 42 sedadel v první třídě. Cestu mezi Prahou a Vídní má souprava ujet za čtyři hodiny a deset minut.