Dopisy musíte doručovat, ne je rovnou nechávat na pobočce. Česká pošta dostala pokutu

pk pk
13. 6. 2018 15:11
Pouze ve výjimečných případech nemusí doručovatel tuto povinnost splnit, zdůraznil Český telekomunikační úřad.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Shutterstock

Praha - Doručovatelé nemohou ukládat zásilky rovnou na poště, aniž by se vůbec pokusili o jejich dodání. Zdůraznil to Český telekomunikační úřad, když České poště uložil pokutu dva tisíce korun za tři nedoručené dopisy pro jednoho adresáta v Benátkách nad Jizerou.

"Pokud doručovatel nedodrží pracovní postup stanovený zaměstnavatelem, jde tato skutečnost k tíži poskytovatele poštovních služeb a nezbavuje jej odpovědnosti za spáchání správního deliktu," uvedl úřad, který na poštovní trh dohlíží.

Podle zákona musejí být základní služby poskytovány každý pracovní den a musí umožnit alespoň jedno dodání na adresu každé fyzické nebo právnické osoby, ve výjimečných případech postačí dodání do takzvané dodávací schrány nebo jiného vhodného zařízení.

Vyhláška uvádí tři výjimky. Jednak jde o situaci, kdy je cesta na určenou adresu "spojená s důvodnými obavami z ohrožení života, zdraví nebo majetku". Druhou výjimkou je, pokud se místo dodání nachází mimo sídelní celek a není dostupné po veřejně přístupné pozemní komunikaci. Třetí variantou pak je, když zásilka nebo poukázaná částka převyšuje hodnotu 150 tisíc korun.

V případě tří obyčejných dopisů, na jejichž uložení na poště si stěžoval adresát z Benátek nad Jizerou, však podle zjištění ČTÚ nebyla splněna ani jedna z těchto podmínek.

Úřad uvedl, že pokuta 2000 korun je relativně nízká díky polehčujícím okolnostem. K pochybení prokazatelně došlo pouze u jednoho adresáta a tří jemu určených zásilek, tudíž se jednalo o provinění menšího rozsahu. Zároveň sama Česká pošta přiznala, že k němu došlo pochybením doručovatele.

Za letošní první čtvrtletí stoupl celkový počet stížností na poštovní služby více než o pětinu v porovnání se stejným obdobím loňského roku. Regulátor přijal 123 podání, nejvíce se týkalo dodávání zásilek (55) a vyřizování reklamací (47).

Mluvčí státního podniku Matyáš Vitík vysvětluje rostoucí počet pochybení zejména nedostatkem pracovníků, především v oblastech, kde působí soukromí doručovatelé. 

"Především kvůli nízkým mzdám je mnoho neobsazených pracovních míst a zaměstnanci pošty tak pracují v extrémních podmínkách, s velkou zátěží a stresem," uvádí Odborový svaz zaměstnanců poštovních, telekomunikačních a novinových služeb, který sdružuje kolem 9000 pracovníků pošty.

"Situace zaměstnanců je složitá a vážná, odcházejí dlouholetí zaměstnanci a nastává personální destabilizace podniku," varují odboráři v petici, kterou letos předali poslancům a senátorům, po nichž chtějí výraznější zvýšení platů.

 

Právě se děje

Další zprávy