Zrychlená registrace podnikatelů bude

Red EKO, čtk
8. 3. 2006 12:00
Praha - Vznik centrálních míst, kde se budou registrovat noví podnikatelé, poslala sněmovna do třetího čtení. I kdyby příslušnou normu poté neschválila, EU centrální registraci patrně nařídí.

Začít podnikat by mělo být od 1. května jednodušší. Alespoň co se registrace týká.

Vládní návrh, který sněmovna schválila, totiž umožní, aby podnikatelům při zahájení i průběhu činnosti stačil na všechny nutné úkony jeden úřad a jeden formulář. Nyní musí podnikatel navštívit nejméně tři úřady a vyplnit až osm formulářů.

"Je to zásadní změna od Rakouska-Uherska, kdy nebude obíhat podnikatel úřady, ale přijde na jedno místo a informace mezi státními institucemi bude obíhat elektronickou cestou," prohlásil dnes ministr průmyslu a obchodu Milan Urban.

Předloha zřizuje takzvaná centrální registrační místa (CRM), která umožní podnikatelům provedení několika úkonů, které museli dosud činit na různých úřadech, naráz.

Při propojení informačních systémů a databází jednotlivých úřadů bude stěžejní nový Registr živnostenského podnikání.

CRM budou působit na živnostenských úřadech a jeich prostřednictvím bude možno provést vedle vlastního oznámení živnosti také daňovou registraci a oznámení České správě sociálního zabezpečení, úřadům práce a pravděpodobně i příslušné zdravotní pojišťovně. Hospodářská komora vznik těchto míst podporuje.

CRM poskytují podnikatelům mimo jiné i informace o dalších zákonných povinnostech. Podnikatel zde také získá kontakty na jednotlivé úřady a pro provedení základních registrací a ověření zde dostane i potřebný formulář.

I kdyby poslanci nakonec normě zelenou nedali, centrální registrační místa časem vzniknou, a to díky nové evropské legislativě.

Jde o směrnici o službách, která počítá s centrálními úřady, které si mezi sebou budou vyměňovat informace a ověřovat listiny. Podnikatelům to má usnadnit krátkodobé působení v zahraničí. Zatím směrnice prošla prvním čtením v Evropském parlamentu.

Během zakládání živnosti musí nyní podnikatel vyplnit postupně na živnostenském úřadu, finančním úřadu a správě sociálního zabezpečení nejméně čtyři formuláře. Většinou je jejich počet vyšší, zejména má-li živnostník zaměstnance a je-li příjem z podnikání jeho hlavním příjmem.

V krajním případě se může počet formulářů vyšplhat k osmi. Tyto formuláře přitom mnohdy obsahují totožné údaje. Místo toho, aby si je mezi sebou posílaly jednotlivé úřady, musí s nimi přijít podnikatel.

 

Právě se děje

Další zprávy