Začít podnikat by mělo být od 1. května jednodušší. Alespoň co se registrace týká.
Vládní návrh, který sněmovna schválila, totiž umožní, aby podnikatelům při zahájení i průběhu činnosti stačil na všechny nutné úkony jeden úřad a jeden formulář. Nyní musí podnikatel navštívit nejméně tři úřady a vyplnit až osm formulářů.
"Je to zásadní změna od Rakouska-Uherska, kdy nebude obíhat podnikatel úřady, ale přijde na jedno místo a informace mezi státními institucemi bude obíhat elektronickou cestou," prohlásil dnes ministr průmyslu a obchodu Milan Urban.
Předloha zřizuje takzvaná centrální registrační místa (CRM), která umožní podnikatelům provedení několika úkonů, které museli dosud činit na různých úřadech, naráz.
Při propojení informačních systémů a databází jednotlivých úřadů bude stěžejní nový Registr živnostenského podnikání.
CRM budou působit na živnostenských úřadech a jeich prostřednictvím bude možno provést vedle vlastního oznámení živnosti také daňovou registraci a oznámení České správě sociálního zabezpečení, úřadům práce a pravděpodobně i příslušné zdravotní pojišťovně. Hospodářská komora vznik těchto míst podporuje.
CRM poskytují podnikatelům mimo jiné i informace o dalších zákonných povinnostech. Podnikatel zde také získá kontakty na jednotlivé úřady a pro provedení základních registrací a ověření zde dostane i potřebný formulář.
I kdyby poslanci nakonec normě zelenou nedali, centrální registrační místa časem vzniknou, a to díky nové evropské legislativě.
Jde o směrnici o službách, která počítá s centrálními úřady, které si mezi sebou budou vyměňovat informace a ověřovat listiny. Podnikatelům to má usnadnit krátkodobé působení v zahraničí. Zatím směrnice prošla prvním čtením v Evropském parlamentu.
Během zakládání živnosti musí nyní podnikatel vyplnit postupně na živnostenském úřadu, finančním úřadu a správě sociálního zabezpečení nejméně čtyři formuláře. Většinou je jejich počet vyšší, zejména má-li živnostník zaměstnance a je-li příjem z podnikání jeho hlavním příjmem.
V krajním případě se může počet formulářů vyšplhat k osmi. Tyto formuláře přitom mnohdy obsahují totožné údaje. Místo toho, aby si je mezi sebou posílaly jednotlivé úřady, musí s nimi přijít podnikatel.