Brno - Čeští zákazníci začínají upřednostňovat zdravý životní styl. Svědčí o tom fakt, že čím dál častěji nakupují biopotraviny. Meziročně jejich spotřeba vzrostla o 40 procent a čeští spotřebitelé za ně utratili 1,8 miliardy korun. Ve srovnání se západní Evropou však mají ještě co dohánět.
"Růst trhu s biopotravinami, který v Česku trvá již několik let, ale ve srovnání s rokem 2007, kdy dosáhl 70 procent, výrazně zpomalil. Hlavním viníkem je světová hospodářská krize, díky níž se změnila spotřebitelská nálada," uvedl pro ČTK pracovník agentury Green marketing Tom Václavík.
Zatímco dánský spotřebitel utratí za biopotraviny 110 eur ročně, český zákazník za ně zaplatí 176 korun. "Pro letošní rok očekávám růst trhu mezi 30 a 40 procenty," řekl Václavík.
Ještě větší oblibě biopotravin brání i jejich vysoká cena. Podle průzkumu agentury Pro-Bio liga činil v říjnu loňského roku cenový rozdíl mezi cenou srovnatelných bio a tradičně vyráběných potravin přibližně 110 procent. Důvodem vyšší ceny je i fakt, že většina biopotravin se dováží ze zahraničí.
"Podíl čistě českých biopotravin tak stále zůstává výrazně pod polovičním podílem," dodal Václavek.
Nejčastěji obyvatelé ČR nakupovali zpracované biopotraviny, dále pak mléko a mléčné výrobky v kvalitě bio. Přičemž tyto výrobky nemusely v regálech namáhavě hledat. Řetězce zavádějí vlastní bioznačky, a nikoho tak nepřekvapí, že nejvíce biopotravin čeští zákazníci nakupuji v hypermarketech a supermarketech.
S rostoucí poptávkou Čechů po biopotravinách roste počet jejich výrobců a také ekologických zemědělců. Ti již hospodaří na více než 8 procentech zemědělské půdy.