Brno - Nakupování přes internet je hit budoucnosti, na tom nelze prodělat. Podobné vize vedly v uplynulých letech k tomu, že se v české zátoce kyberprostoru rozmnožily internetové obchody raketovou rychlostí. Teď mnohé z nich skomírají, spojují síly se silnějšími partnery nebo rovnou zanikají.
Zatímco pod stupňujícím se tlakem konkurence musí e-shopy snižovat marže na samou hranici únosnosti, náklady na jejich vedení, i například na dopravu, stoupají.
"V České republice je v současnosti přes deset tisíc e-shopů, což je světová rarita. Trh se musí pročistit. Slabí hráči logicky odpadnou a silní se dostanou k zajímavým akvizicím. Konsolidaci tuzemského trhu vlivem krize rozhodně vítám," konstatoval Martin Rozhoň ze společnosti Vivantis, která vlastní několik internetových obchodů. Zároveň přiznal, že Vivantis už od počátku roku koupil už sedm menších konkurentů.
Roztříštěný trh se teď tříbí
"Přesycenost trhu je zcela zřetelná. Ještě před časem nebylo žádnou výjimkou, že malý provozovatel prostě jen převzal sortiment velkého distributora například výpočetní techniky a nabízel jej na vlastních stránkách. Současná konsolidace trhu je jen logická," podotkl k tomu Jan Samko z obchodu s počítači a elektronikou Alza.cz.
U konce s dechem podle něj nejsou jen drobní hráči, ale i středně velké internetové obchody. Ostatně nedávno se dostal do insolvence jeden z nejstarších a největších obchodů v česku Vltava.cz. A mnozí další se snaží šetřit ze všech sil - hledají rychlejší a levnější dodavatele, přizpůsobují skladové prostory, řeší vnitřní strukturu firmy.
"S masivním propouštěním či hektickým škrtáním marketingových nákladů se naštěstí nesetkáváme. Rychlé šetření je pro internetové obchody nebezpečné. Význam to může mít pouze v krátkém horizontu, v delším období by e-shopy prodělaly. Šetřit je potřeba systémově. Nakolik si tuzemské obchody dokázaly poradit s krizí, se v plném světle ukáže na Vánoce, které jsou pro obchodování na internetu rozhodující," uvedl Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci.
"Myslím, že postupně zůstane na trhu několik prověřených a tematicky specializovaných obchodů," předpověděl Samko.
Češi zaostávají za Evropou
Mezi Čechy je přitom pro internetové obchody stále velký potenciál. Prostřednictvím webu vloni podle údajů Eurostatu nakupovalo jen 23 procent Čechů, většinou ve věku od 25 do 34 let. Přitom například v Dánsku nebo Británii využívá virtuální obchody více než polovina populace.
Mírně se mění také vkus zákazníků e-shopů. Podle průzkumu společnosti Factum Invenio jsou nyní prostřednictvím internetu nejžádanější domácí spotřebiče, vloni to bylo oblečení. Stále vysoký ke zájem o elektroniku a knihy, které se na horních příčkách žebříčku drží už pět let.