Výrobu biolihu začíná ohrožovat cena obilí

gaz
18. 9. 2007 19:40
Hrozí, že suroviny bude nedostatek
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: CCS

Praha - Někteří zemědělci míní, že Česká republika nemusí mít v dohledné době takové množství biolihu, které stát plánuje. Ceny obilí jsou totiž tak vysoké, že ho zemědělci raději prodávají na volném trhu, upozorňuje server Tyden.cz.

Závody, které biolíh vyrábějí, nabízejí zemědělcům 3300 korun za tunu pšenice, na trhu však její cena přesáhla částku pěti tisíc.

Farmáři mají sice s podniky vyrábějícími biolíh uzavřené smlouvy, rozdíl mezi dohodnutou a tržní cenou je však natolik velký, že se zemědělcům vyplatí zaplatit pokuty a kontrakty nedodržet.

"Lihovary nemají šanci uspět. Ceny jsou dvojnásobné oproti srovnatelnému období loňského roku a historicky nejvyšší. Například v ČR je to nejvíce v celém polistopadovém období," řekl serveru analytik Petr Havel.

Česku tak hrozí, že nebude schopné od příštího ledna přidávat požadované množství biolihu do pohonných hmot.

Podle informací serveru však stát s tímto rizikem počítá. Kvóta platí pro celý rok, takže se zpočátku nemusí biolíh do paliva přimíchávat vůbec, v průběhu roku se ho naopak může přidávat více. Množství biolihu v pohonných hmotách však nikdy nesmí přerůst pět procent.

Jiným řešením je použít pro výrobu biolihu červenou řepu či dovézt potřebné množství z ciziny.

 

Právě se děje

Aktualizováno před 1 hodinou

Italská policie provedla razie kvůli pádu janovského mostu

V rámci vyšetřování okolností tragického pádu mostu v Janově provedla nyní italská policie razie v sídle provozovatele dálniční sítě Autostrade per l'Italia (ASPI) a její dceřiné firmy SPEA, která dohlíží na bezpečnost staveb. Dnes o tom informovala agentura APA. Při neštěstí loni přišlo o život 43 lidí, dosavadní vyšetřování ukazuje na závažná bezpečnostní pochybení. Vlastníkovi obou společností, holdingu Atlantia, v důsledku hrozí, že přijde o koncesi na provoz dálnic.

Dálniční Morandiho most v Janově se loni v srpnu zřítil v délce 100 metrů. Tragédie vyvolala obavy o bezpečnost mostů v italské dálniční síti. Uvedené firmy čelí podezření, že falšovaly dokumenty o bezpečnostních kontrolách na mostech před neštěstím i po něm. Podle zjištění italského tisku byly už od roku 2014 obeznámeny s rizikem zřícení stavby. Tři zástupci firmy proto skončili ve vazbě, desítky dalších manažerů úřady vyšetřují.

Zdroj: ČTK
Další zprávy