Výrobu aut ve světě čeká strmý pád, Čína bude výjimka

Ekonomika Ekonomika
7. 4. 2009 0:02
Předpověď PWC: Vyrobit se letos má necelých 55 milionů vozů
Z nošovické továrny Hyundai už sjíždějí nové vozy i30.
Z nošovické továrny Hyundai už sjíždějí nové vozy i30. | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Praha - Výroba osobních automobilů klesne letos nejníže od roku 2001 a dosáhne necelých 55 milionů vozů. Vyplývá to z předpovědi Automobilového institutu PricewaterhouseCoopers.

Zároveň se ovšem výrazně zvýší podíl rychle se rozvíjejích ekonomik - takzvaných zemí BRIC (Brazílie, Ruska, Indie a Číny), a to z devíti procent výroby na rovnou čtvrtinu.

Vývoj ve výrobě vozů by si přitom měl držet tvar "L" - tedy strmý pád a následnou dlouhodobější stagnaci. "To vychází z očekávání, že spotřebitelé přehodnotí míru zadlužení, kterou jsou ochotni na sebe uvalit," píše se ve zprávě. Zároveň by měl klesnout počet automobilů na jednu domácnost, a to zvláště v USA.

USA: Výrobě vozů brání nezaměstnanost

Ve Spojených státech pokračoval pokles prodeje automobilů i v prvním čtvrtletí letošního roku, nicméně v březnu došlo k mírnému zlepšení.

Agresivní stimulační zásahy vedené ministerstvem financí, americkou centrální bankou (Fed) i Obamovou administrativou by mohly v průběhu letoška rozpumpovat ekonomickou aktivitu i půjčky u spotřebitelů.  

Výroba vozů v USA ale nejspíš bude ohrožena vysokou nezaměstnaností, která míří k devíti procentům. Počet vyrobených vozů v Severní Americe se tak pro letošní rok odhaduje na 8,7 milionů kusů.

"Bankrot GM, případně Chrysleru by měl v první řadě negativní sociální dopad na konkrétní americké továrny, jejich
zaměstnance, případně celé výrobní oblasti. Tento dopad je nutné zvážit a mít pod kontrolou," doplňuje Ladislav Juza z PWC.

Nicméně z hlediska automobilového trhu by byl podle něj přínos bankrotu velkých amerických výrobců pozitivní -očistí trh totiž od málo efektivních a neperspektivních firem a uvolní místo na trhu finančně zdravějším automobilkám, které vyrábějí kvalitnější výrobky, o něž je na trhu zájem a které mají budoucnost.

EU: Odlišná strategie dává odlišné výsledky

Osud automobilů v Evropské unii je podle PWC hůře odhadnutelný - různé krizové strategie totiž plodí pro každou členskou zemi různé výsledky.

Například Francie zaznamenala minulý měsíc o 8,1 procenta vyšší prodej. Italové zvedli březnový prodej jen okrajově, ale pro duben a květen čekají údajně nárůst o 30 až 40 procent. Němci zase zvýšili prodej aut v březnu o 40 procent a pro letošek by mohli vyrobit 4,7 milionu vozů oproti 5,4 milionu vloni.

Letos by Evropská unie mohla podle odhadů dohromady vyprodukovat necelých 15 milionů osobních automobilů.

Východní Evropa: Rusko, Turecko a Ukrajina

Východoevropskému regionu v automobilovém průmyslu vévodí trio Rusko, Turecko a Ukrajina - jejich podíl na produkci v oblasti dosahuje celých 90 procent. V porovnání s uplynulým rokem by tyto tři země mohly letos srazit výrobu až o 1,3 milionů vozů.

Prodej aut v Rusku klesl v prvních dvou měsících roku o 36 procent. Letos se čeká, že Rusové vyrobí 1,3 milionu osobních automobilů v porovnání s 1,9 milionu vozů v roce 2008.

Celý východoevropský region by podle PWC měl letos vyrobit 2,5 milionu kusů - tedy o 24 procent méně než v roce 2008.

Asie a Pacifik: Produkce aut v Číně vzroste

Pro většinu asijských trhů byla situace klidná až do posledního čtvrtletí loňského roku, kdy krize zasáhla export i domácí tržby.

V Japonsku export v té době meziročně klesl o 20 procent, v únoru se prohloubil na 70 procent. Podle současných odhadů by se japonská produkce měla letos snížit o dva miliony na 8,7 milionu vozů.

U Číny se naopak předpovídá, že výroba pro letošní rok bude velmi mírně růst. Zatímco v roce 2008 Číňané vyprodukovali celkem 7,5 milionu kusů, letos by to mohlo být přes 7,7 milionu aut. 

 

Právě se děje

Další zprávy