Praha - Hned dva nové způsoby prodeje, klasický katalogový a prostřednictvím internetového obchodu, mají pomoci zvednout obrat výrobním družstvům. Prostřednictvím katalogů, na které spoléhají nejvíce, chtějí výrobci oslovit především starší lidi, kteří běžně nevyužívají internet.
Internetový obchod má zase zaujmout mladší generaci. Informovalo o tom dnes vedení Svazu českých a moravských výrobních družstev.
Nově spuštěný internetový obchod www.klasa-vd.cz nabízí zboží od 39 výrobních družstev, to je pouze zlomek z 250 členů svazu. Sortiment zahrnuje zboží ze sedmi oblastí, například kuchyňské potřeby, hračky a dekorace, bytový textil, ale i vína nebo kosmetické přípravky. K dispozici je také elektronická verze tištěného katalogu, který svaz rozešle ve 400 tisících kopií.
"Zásilkový katalog bude distribuován jako součást časopisů a některé domácnosti jej obdrží do svých poštovních schránek. Je určený pro lidi starší 40 let, kteří bydlí v obcích do 30 tisíc obyvatel a nemají zkušenosti s internetovými obchody," vysvětlil místopředseda svazu Jiří Majer.
Rozjezd nového způsobu prodeje přišel družstva na několik milionů korun. Investice by se měla vrátit u pěti tisíc objednávek. Vedení svazu předpokládá, že 90 procent z nich uskuteční lidé formou předtištěné objednávky, šest procent že budou tvořit objednávky telefonické a jen čtyři procenta přijme internetový obchod.
"Na podzim letošního roku provedeme vyhodnocení celého projektu a v případě osvědčení bude zahájena příprava další katalogové nabídky a vydání podzimní verze katalogu. Na podzim by nabídka zboží v internetovém a zásilkovém obchodě mohla být větší než nyní. Doufám, že se do projektu zapojí daleko více výrobních družstev," uvedla generální ředitelka svazu Soňa van Deelenová.
Na česká a moravská výrobní družstva citelně dopadla ekonomická krize. V minulém roce jim poklesl obrat o 18 procent na 14,6 miliardy korun.