Východočeši chtějí zakázaný vodní kanál a investují

Tomáš Fránek
5. 6. 2007 14:30
Města tvrdí, že kanál na Labi musí být
Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Brno - Město Pardubice, Pardubický kraj i soukromé firmy dají další stovky tisíc korun do společnosti, která se má ještě pokusit přesvědčit politiky o stavbě miliardového kanálu na Labi.

Výstavbu kanálu u Přelouče za jednu a půl miliardy korun zastavil letos v březnu ministr životního prostředí Martin Bursík po letech sporů.

Poslední pokus

Bursík odmítl pro stavbu kanálu udělit výjimku s tím, že by došlo k ohrožení šestadvaceti silně či kriticky ohrožených druhů živočichů a rostlin na unikátních Slavíkových ostrovech.

Úřady a firmy v Pardubickém kraji, které splavnění Labe a výstavbu nového přístavu v Pardubicích považují za strategické rozhodnutí pro ekonomiku regionu, se ale přes zastavení prací ještě nevzdávají.

Akcionáři firmy Přístav Pardubice, mezi kterými je město Pardubice i Pardubický kraj, se tak rozhodli zvýšit základní jmění firmy. Ta byla vytvořena už v roce 1994 právě kvůli výstavbě přístavu v Pardubicích, vykoupila už většinu potřebných pozemků.

Město Pardubice dá na zvýšení jmění firmy, kterou vytvořilo devatenáct subjektů, 200 tisíc korun, tři sta tisíc chce dát Pardubický kraj, o částce ale musí ještě rozhodnout zastupitelstvo.

"Vzhledem k velmi překvapujícímu rozhodnutí ministra životního prostředí o neudělení výjimky z ochranných podmínek ohrožených druhů, které mimochodem stále ještě nemáme oficiálně k dispozici, musíme ochránit plánované investice a finančně zajistit stabilitu akciové společnosti Přístav Pardubice," uvedl dnes po jednání vedení kraje náměstek hejtmana Ivo Toman.

Mluvčí kraje Kateřina Nohavová deníku Aktuálně.cz potvrdila, že půl milionu korun do zvýšení základního jmění firmy dá i největší akcionář, společnost České přístavy.

Krajské zastupitelstvo už také vyzvalo premiéra Mirka Topolánka k tomu, aby se projekt splavnění Labe nezastavil.

A akcionáři si dali rok na to, aby se firmě podařilo u politiků vylobbovat  splavnění Labe až do Pardubic.

Budou na prodej pozemky?

"Když se to do června 2008 nepovede, společnost by zřejmě ukončila svou činnost," uvedl náměstek pardubického primátora a člen představenstva firmy Jan Kislinger.

Firma by pak rozprodala pozemky, které kvůli stavbě přístavu koupila.

První plány na výstavbu přístavu v Pardubicích jsou staré více než sedmdesát let. Stavět se mělo podle původních plánů už v roce 1990.

Foto: www.rvccr.cz

Náklady na výstavbu přístavu, který by sloužil jako překladiště i pro železniční a kamionovou dopravu se odhadují na asi osm set milionů korun.

Úřady na východě Čech zatím nezastavily ani povolovací řízení související s výstavbou kanálu.

Ekologové, kteří proti stavbě kanálu dlouhodobě protestovali a obrátili se kvůli němu se stížností také na Evropskou komisi, uvedli, že úřady na východě Čech stále řeší desítku především stavebních povolení, které se stavbou kanálu souvisejí.

Nepotřebný kanál

Výjimku pro výstavbu kanálu odmítla kromě ministra Bursíka udělit také Správa Chráněné krajinné oblasti Kokořínsko. Ta posuzovala projekt z hlediska ohrožení druhů, chráněných podle práva Evropských společenství.

Úředníci došli po podrobném zkoumání k závěru, že o nákladní dopravu na Labi nebude ze strany firem téměř žádný zájem.

O možnost přepravovat náklady po Labi až do plánovaného přístavu v Pardubicích projevila ze čtrnácti největších firem na Pardubicku zájem jen jedna. Zakázku na stavbu připravovanou Ředitelstvím vodních cest vyhrálo v soutěži počátkem ledna konsorcium stavebních firem Skanska DS a OHL.

Peníze vyhrazené ve státním rozpočtu ministerstvo dopravy po zastavení příprav výstavby plavebního stupně chce využít jinak.

 

Právě se děje

Další zprávy