Praha - Rekordní množství sexistických reklam z celého Česka zaslali lidé do třetího ročníku soutěže Sexistické prasátečko.
Od května do září shromáždilo brněnské sdružení Nesehnutí celkem 91 návrhů. Oproti minulým ročníkům se do nominací zapojilo mnohem více mužů, některé reklamy byly navrženy dokonce několikrát. Nejčastěji navrhované byly reklamy Komerční banky, na firmu Q8, na Old Spice, MPL stavebniny, Gigacomputer, Pivovar Rohozec a Vetamix.
Letošního držitele anticeny vybere jednak odborná porota, ale také veřejnost, která může od 10. října do 25. října hlasovat na stránkách Aktuálně.cz.
Svého kandidáta mohou lidé vybírat z kandidátů nominovaných celkem ve třech kategoriích. První je označená "Ženy jako objekty". "V této kategorii představujeme reklamy, ve kterých jsou ženy zobrazovány jako dekorativní prvek bez schopnosti vlastního myšlení. Tělo ženy je zde upřednostňováno před jinými projevy ženiny osobnosti," vysvětlila Kristýna Pešáková z ženskoprávního programu Nesehnutí.
Hlasujte ZDE:
Druhá z kategorií nese název "Ženy pouze jako části těla" a zahrnuje takové reklamy, ve kterých způsob zobrazení například prsou, hýždí a dalších partií ženského těla zdůrazňuje zejména svůdnost a připravenost k sexu. "Zobrazení fragmentů těl budí podvědomý dojem, že žena není plnohodnotnou osobností, nýbrž souborem částí jejího těla určených pro mužské sexuální prožitky," doplnila Pešáková.
Hlasujte ZDE:
Kromě dvou nejčastějších nešvarů mají vlastní kategorii také "Další projevy sexismu", kam patří zejména stereotypy o roli mužů a žen ve společnosti nebo zobrazování mužů v roli objektů.
Hlasujte ZDE:
Vyhlášení letošních "prasáteček" se odehraje 15. listopadu v brněnské restauraci Kupé, kde bude zveřejněn verdikt odborné poroty i rozhodnutí veřejnosti ve třech kategoriích.