Vůz za 189 tisíc? Do Česka pronikla čínská levná auta

Radek Pecák, spolupracovník redakce
23. 10. 2009 14:40
Mají slabé motory, nejezdí příliš rychle, ale: jsou extrémně levná. Čínská auta.
Martin Motors MM 520i: rozměry má 4040x1770x1473, motory: shodné jako u modelu 520, shodný je i výkon a spotřeba, max. rychlost: 159 a 190 km/hod. Cena: od 199 900 Kč
Martin Motors MM 520i: rozměry má 4040x1770x1473, motory: shodné jako u modelu 520, shodný je i výkon a spotřeba, max. rychlost: 159 a 190 km/hod. Cena: od 199 900 Kč | Foto: Radek Pecák

Praha - V Česku v současné době působí už dvě firmy prodávající čínská auta a jejich nabídka se stále rozšiřuje. Zatímco loni bylo možné u nás jako vůbec první čínské auto koupit pouze model Ceo nápadně připomínající minulou generaci BMW X5, minulý týden na pražském výstavišti v rámci veletrhu Autoshow byly představeny další modely - dodávka, velkoprostorové auto a rodinný sedan i hatchback.

Na volné ploše před Průmyslovým palácem bylo možné spatřit další čínské vozy. Dodávky Dong Feng v různém provedení (pickup, van, malý náklaďáček) dováží firma, která jinak nabízí hlavně ruské Gazy. Celkem obě firmy u nás do konce září prodaly zhruba 70 vozidel. Zatím se stále čeká na zahájení prodejů automobilky Brilliance, které již  zhruba před dvěma roky avizoval podnikatel Charouz.

„Modelu Ceo jsme zatím prodali zhruba dvacet kusů a nyní začínáme s prodejem dalších modelů," vysvětluje technický ředitel českého zastoupení italské firmy Martin Motors Jakub Choura. „Ještě letos nebo nejpozději začátkem příštího roku by se nabídka měla dále rozšířit," dodává. Martin Motors už má po Česku rozmístěno třináct dealerů. Tyto vozy si zákazníci mohou koupit například v Praze, Plzni, Ústí nad Labem, Brně, Prostějově či České Skalici.

Stejné auto, jiný název

Martin Motors se nespecializuje na dovoz produkce pouze jedné čínské automobilky. Snaží se najít ty modely, které by mohly nejvíce vyhovovat evropským zákazníkům. Proto loni představené CEO pochází z produkce Shunaghuanu, modely 520 a 520i jsou vlastně modely Lifan, což dokazuje například nápis na motoru po odkrytí kapoty. Na autosalonu v Moskvě v minulém roce byla naprosto identická auta prezentována jako Lifan Breez hatchback a sedan.

Vybírají se také ty modely, které mohou mít pod kapotou motory splňující příslušné evropské emisní normy. To dokážou vlastně jen japonské motory, které se buď vyrábějí v Číně v licenci nebo se rovnou dovážejí. Například krabicovité šestimístné MPV Coolcar, které se má pro Martin Motors stát v současnosti jakousi vlajkovou lodí, pohání benzinový motor Suzuki 1,4 . Motory spalující naftu ostatně v nabídce nejsou vůbec. Zájemci si ale mohou objednat přestavbu vozu na pohon LPG a v některých případech i CNG.

Přestože vnější tvary nabízených čínských aut nejsou nejmodernější, zaostávání za evropskou, japonskou a také korejskou produkcí, se ukazuje hlavně při usednutí do interiéru. Lepší kvalitu a vzhled plastů na palubní desce, než mají vozy Martin Motors 520, měla zřejmě již i Škoda Felicia v 90. letech minulého století. Také řadu kupců zřejmě odradí intenzivní zápach z použitých lepidel. Nám hodně připomínal aceton.  Také ergonomie není na úplně nejlepší úrovni. Například kolmé opěrky zad v druhé řadě dodávky Freedom Cab pohodlné cestování určitě neumožní.

 

Právě se děje

Další zprávy