Praha - Česká pošta začala testovat takzvané balíkomaty. Jde o samoobslužné stánky, kde si budou moci lidé vyzvednout své balíkové zásilky i mimo otevírací dobu pošty.
Prvních deset balíkomatů plánuje Česká pošta zprovoznit od začátku příštího roku. Už nyní - do 3. srpna - si zájemci mohou vyzkoušet jejich fungování na pražské hlavní poště v Jindřišské ulici, a to ve všední dny od 10 do 19 hodin.
Informovala o tom mluvčí státního podniku Marta Selicharová.
Nonstop i na dobírku
Jak balíkomaty fungují?
Zákazník si objedná zásilku například prostřednictvím e-shopu, vybere si jako místo doručení balíkomat na určitém, pro něj nejvhodnějším místě.
Poté, co poštovní doručovatel uloží zásilku do balíkomatu, přijde adresátovi SMS zpráva o tom, že je uložena. Zároveň dostane PIN kód, případně bude ve zprávě uvedena dobírková cena.
U balíkomatu pak adresát zadá PIN kód, případně zaplatí dobírku, a otevře se mu příslušná přihrádka, z níž si zásilku si vyzvedne.
Balíkomaty mají fungovat 24 hodin denně sedm dní v týdnu a umožní i výběr zásilky na dobírku. Podle Selicharové už tato novinka funguje v několika zemích Evropy.
Až 150 výdejen. Snad
S umístěním prvních deseti balíkomatů počítá Česká pošta od začátku roku 2013. Zákazníci je naleznou například v Praze či Českých Budějovicích.
„Do konce roku 2014 předpokládáme, že zákazníkům umožníme vyzvedávání balíků až ze 150 balíkomatů po celé republice," upřesňuje mluvčí.
Půjde zejména o krajská a okresní města, kde budou balíkomaty umístěny v místech s vysokou kumulací obyvatel. Podle výzkumu, který si nechala Česká pošta zpracovat, považují zákazníci za ideální umístění balíkomatů v nákupních centrech, před poštou či u nádraží.
Rozhodující však bude výsledek veřejné zakázky v předpokládané ceně 490 milionů korun, kterou Česká pošta vypsala na nákup, údržbu a servis balíkomatů. Ta se nyní nachází teprve ve fázi posuzování a hodnocení nabídek. Pošta obdržela tři nabídky, rámcovou smlouvu chce na podzim uzavřít s jedním dodavatelem.