Průzkum, který provedla společnost GE Money Multiservis, ukazuje, že se letos obchodníci rozhodli ponechat začátek vánočních marketingových akcí na přibližně stejné datum, které využili v loňském roce.
V předešlých letech se přitom vždy vánoční kampaně víc a víc přibližovaly k létu.
Letos tak budou zákazníci vtaženi do vánočních nákupů "až" na přelomu října a listopadu.
"Praxe je taková, že vánoční výrobky jsou na prodejní ploše umístěny často již koncem října, nicméně vánoční marketing začíná až v měsíci listopadu a vrcholí těsně před Štědrým dnem," říká Petr Uchytil, tiskový mluvčí společnosti Delvita.
Nákupy na Štědrý den
Naopak obchodníci stále více reflektují fakt, že lidé dělají své vánoční nákupy těsně před svátky. A to ať už se jedná o dárky či zásoby potravin a nezbytných vánočních ozdob.
"Obecným trendem je, že zákazníci nakupují čím dál tím později, protože si zvykli, že v dnešní době můžou sehnat vše potřebné doslova na poslední chvíli," uvedla Milena Chalupská, obchodní a marketingová ředitelka společnosti Electroworld, s tím, že by tento fakt měly společnosti vzít na zřetel a reagovat na něj.
Vánoce v létě
Zřejmě se tak baněk a vánočních svíček ve výlohách v létě nedočkáme.
"Z výsledků ankety, kterou jsme v rámci probíhajícího ocenění GE Money Multiservis Obchodník roku 2006 uspořádali, je zřejmé, že se posun průměrného zahájení předvánočních kampaní obchodních řetězců zastavil," říká Charlie Coode, generální ředitel GE Money Multiservis.
"Obavy některých lidí, že léto bude dříve nebo později ve výlohách bezprostředně vystřídáno vánoční tématikou, se nenaplňují," dodává Coode.
Z odpovědí na otázky týkající se podoby kampaní vyplývá, že se zákazníci i letos můžou těšit na nejrůznější akční nabídky, slevové kupony, speciální akce věrnostního charakteru, produktové novinky, dárky a ochutnávky.