Valentýn na český způsob: Kupujeme plyšáky a vibrátory

Tereza Holanová Tereza Holanová
14. 2. 2013 17:10
Prodejci si Valentýna užijí, o tržbách v Americe ale mohou snít
Sexy sv. Valentýn
Sexy sv. Valentýn | Foto: Thinkstock

Praha - Zákazníci v Česku se na Valentýna oproti Američanům drží zkrátka, někteří prodejci si ale přesto chválí vyšší tržby.

Na odbyt jdou přitom hlavně typické dárkové předměty pro zamilované. Plyšáci, parfémy, cukrovinky nebo spodní prádlo.

Provozovatel stránky Aukro.cz kromě toho hlásí, že se před 14. únorem zvýšil prodej eroticky laděného zboží - ať už her nebo lechtivé literatury.

"Erotických her se před Valentýnem prodalo téměř o polovinu více, než je měsíční průměr, v kategorii erotická literatura to bylo dokonce o 71 procent knih více," chválí si mluvčí firmy Michaela Papežová.

Vyšší tržby pozorují také u afrodiziak a sexuálních pomůcek. Letos Češi utráceli hlavně za vibrátory a pouta, přesto, že je prodejci před svátkem zamilovaných nabízejí až o 15 procent dráž než obvykle.

Kromě erotiky dali Češi více i za jídlo a relaxaci. "Lidé volí nejčastěji pobyt na jednu noc, u kterého mají v ceně degustační menu nebo romantickou večeři," doplňuje Richard Šipoš z portálu Spa.cz.

Z Tesca mizí šumivá vína

V kamenných prodejnách nakupovali spíše zákazníci se smyslem pro romantiku. Například řetězec Tesco hlásí větší prodej květin - z pultů jich mizí 4,5krát více než ve zbytku roku. "Tradičně jdou nejvíce na odbyt červené a růžové růže, zájem je ale také o tulipány, orchideje či gerbery doplněné o drobné valentýnské dekorace," popisuje mluvčí firmy Eva Kramářová.

Prodej plyšových hraček je v Tescu více než trojnásobný, více než jindy v roce letí také polštáře ve tvaru srdce nebo třeba bonboniéry. Šumivé víno si dopřává 7,5 krát více zákazníků než běžně.

Závidět svým americkým kolegům může například majitel portálu MALL.cz. Zatímco v USA podle studie tamní Národní federace maloobchodu utratí průměrný zákazník 130 dolarů (2 476 Kč), v Česku to není ani polovina.

Ani tito zákazníci ale nejspíše nenakupují v MALL.cz.

"Svátek zamilovaných měl u nás v posledních letech jen minimální vliv na poptávku," tvrdí totiž ředitel obchodu Marek Liška. Nepatrný nárůst podle něj zaznamenala pouze kosmetika a parfémy, obecně pak růžové a červené zboží, včetně plyšáků.

Nestěžují si ani provozovatelé slevových serverů. "V období před Valentýnem jsme zaznamenali výrazný nárůst zájmu o bižuterii a šperky. Vůbec nejprodávanější ze všech valentýnských nabídek byly zlaté prsteny," uvádí Tomáš Bátrla, spoluzakladatel stránek Vykupto.cz.

Nádobí, kosmetika, kočárky i hračky. Pozor, tyhle vám můžou ublížit:


 

Právě se děje

před 1 hodinou

Starostové shánějí podpisy pro mimořádnou schůzi k suchu. Je zbytečná, tvrdí Brabec

Hnutí Starostové a nezávislí (STAN) sbírá podpisy na svolání mimořádné schůze Sněmovny k otázce sucha a nakládání s vodou, řekl šéf sněmovního klubu Jan Farský. Na schůzi, které podle něj už přislíbili podporu Piráti, by se měly přednostně probrat vládní i opoziční návrhy, které mají boj proti suchu podpořit. Také předsedkyně TOP 09 Markéta Pekarová Adamová dnes řekla, že její strana schůzi podpoří.

Ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO) svolání schůze považuje za zbytné, o otázce sucha se podle něj může diskutovat i při debatě například o vodním zákoně.

Farský uvedl, že téma sucha bylo v poslední době odsunuto do pozadí kvůli epidemii koronaviru, ale problém zůstává. "Bohužel vláda k suchu víc mluví, než dělá," řekl. Na programu mimořádné schůze k suchu by podle STAN mělo být osm předpisů, které sucho nějakým způsobem řeší. Jde o vládní zákon, několik předpisů STAN, ale i návrh KSČM, uvedl Farský.

Další zprávy