Nový areál v Jeseníkách
Sjezdové tratě:
rozloha- cca 33 ha
- cca 8 000 lyžařů
- cca 550 m
- cca 6 500 m
Vybranou sjezdovou trať bude možno pro letní část sezóny využít k montáži bobové dráhy.
Lanovky a vleky:
počet- 4 x sedačka, 4 x vlek
- cca 13 000 osob/h
- 5 250 m
Nová pracovní místa:
lanovky a vleky- 16 zam./směnu
technický personál
- cca 6 zam./směnu
- cca 54 zam./směnu
- cca 76 zam./směnu
Ten se jenom přesouvá z českých hor do Jeseníků.
Právě v Jeseníkách se totiž plánuje výstavba či rozšíření několika velkých lyžařských areálů s kilometry nových sjezdovek, sedačkovými lanovkami a také letními atrakcemi pro návštěvníky hor.
Celkem se jedná o investice za stovky milionů korun.
Největším novým areálem v Jeseníkách se tak má stát lyžařské centrum v Koutech nad Desnou těsně pod Červenohorským sedlem.
Třináct tisíc lidí za hodinu
Nový areál má po dokončení všech čtyř etap do roku 2010 nabídnout návštěvníkům hor na třiceti třech hektarech šest a půl kilometru nových sjezdových tratí, kapacita vleků a lanovek bude až třináct tisíc lidí za hodinu. Návštěvníkům má sloužit i parkoviště s více než pěti sty místy.
Kapacita nového areálu po celkovém dokončení tak bude srovnatelná například s areálem na Ještědu nebo skiareálem ve Špindlerově Mlýně.
A bude výrazně vyšší než v nejznámějším jesenickém lyžařském centru na Pradědu, kde je provoz omezený kvůli ochraně přírody a téměř dvojnásobná proti areálu na Červenohorském sedle.
Jenom v první etapě výstavby by v Koutech měly vyrůst dvě více než kilometr dlouhé sjezdovky s vleky a lanovkami schopnými přepravit asi tři tisíce lidí za hodinu.
"Lyžařský areál "alpského stylu" by pozdvihl prestiž širokého území, rozšířil a zkvalitnil nabídku cestovního ruchu celé oblasti a v neposlední řadě přispěl ke zvýšení zaměstnanosti regionu a celkově ke zvýšení hospodářské prosperity," uvedla v oznámení úřadům olomoucká firma K3 Sport, která bude areál stavět.
Firma plánuje, že v novém středisku, jehož součástí budou i restaurace, penzion nebo letní bobová dráha, najde práci 80 lidí.
Nových areálů bude víc
Do Jeseníků míří i další "zimní" stamilionová investice.
Sjezdovku na horu Zlatý chlum chce totiž vybudovat také Česká Ves. Obec již připravuje veškeré potřebné podklady pro stavbu nového areálu, který by měl navazovat i na další atrakce.
"Nahoru povede čtyřsedačková lanovka dlouhá 1860 metrů, končící nedaleko rozhledny v nadmořské výšce 875 metrů," řekl regionální příloze MF Dnes starosta obce Jindřich Jermář, podle kterého investice dosáhnout asi 200 milionů korun.
Modernizovat se bude i další jesenický areál v Hraběšicích.
A na konci letošní zimy se už pro návštěvníky otevřel zatím nejmodernější areál v Jeseníkách, ve Zlatých Horách. Areál za asi 126 milionů korun má přepravní kapacitu 2400 lidí za hodinu.
"Jeseníky, ale také Beskydy v investicích do areálů, umělého zasněžování či zázemí u sjezdovek zaostávají jak za českými horami, tak za sousedními slovenskými středisky a ztrácí kredit a zákazníky. Proto jsou investice pochopitelné," řekl Roman Konečný z poradenské společnosti Etis.
Investice ale i přes špatnou zimní sezonu připravují také menší střediska na jihu Čech nebo ve středních Čechách. Nový areál s vleky a umělým zasněžíváním má vyrůst nedaleko Sedlece ve středních Čechách nebo na Prachaticku v Libínském sedle.
Prodělali jsme, nebudeme investovat
Minulou zimu odborníci odhadli nové investice do lyžařských areálů na asi jednu miliardu korun.
Po nejteplejší zimě za poslední desítky let ale vlekaři počítají ztráty a ve stávajících areálech tak nyní mluví o omezení dalších investic.
"Propad v tržbách proti loňsku je 20 milionů korun. Abychom dokázali ztrátu vyrovnat, nebudeme moci asi dva roky investovat," řekl šéf vlekařské firmy Sportprofi z Orlických hor František Prouza.
Také jedna z největších tuzemských společností Snowhill měla letos v libereckém sportovním areálu Ještěd kvůli extrémně teplé zimě o čtvrtinu nižší tržby než minulý rok, kdy mu tam sezona vynesla téměř 30 milionů korun.
Nové vleky a lanovky v areálu na Ještědu, do jejichž modernizace investovala firma loni 300 milionů korun, jezdily jen necelých deset týdnů.