V Česku se vyrábí auta za půl bilionu

mao, aju, čtk
2. 6. 2006 11:20
Brno - Bezmála 500 miliard korun utržili vloni výrobci automobilů a jejich dodavatelé v České republice. Za rekordními tržbami a jejich růstem stojí kolínská automobilka TPCA.

A s příchodem Hyundai se dají čekat další lámání rekordů.

Vloni se v Česku vyrobilo přes šest set tisíc vozů, což je třetinový nárůst. Tržby si přitom polepšily o čtvrtinu na 484 miliard korun. Na veletrhu Autotec to dnes uvedl prezident Sdružení automobilového průmyslu Vratislav Kulhánek.

Auta jsou pětinou vývozu

Důležitou roli přitom hraje export. S 370 miliardami korun si připisuje téměř pětinový podíl na celkovém českém vývozu.

Automobilový průmysl je už dlouhou dobu pilířem české ekonomiky.

Podle Vladimíra Pikory z Next Finance je jasné, že pokud postaví Hyundai továrnu v Nošovicích, tak se automobilovému průmyslu bude dařit ještě lépe. "Myslím si, že pokud k výstavbě dojde, tak se Česko může kolem roku 2009 stát druhým největším výrobcem aut v Evropě," dodal Pikora.

"Česká republika je pro zahraniční investory atraktivní kvůli poměru ceny práce a její výkonnosti, geografické poloze, kvalitě infrastruktury a členství v Evropské unii. Z pohledu automobilek je výhodou široká síť subdodavatelských firem v celé šíři komponentů," doplnil David Marek z Patria Finance.

Podle Kulhánka se firmy v odvětví vyrovnaly s posilováním kurzu koruny a nejsou jím v současnosti nijak zásadně ohroženy.

Nárůst tržeb i produkce souvisí zejména s loňským rozjezdem výroby v kolínské automobilce TPCA i růstem produkce Škody Auto. Výroba osobních aut loni rostla nejrychleji, a to o téměř 35 procent. Škoda loni zvýšila výrobu o 50 tisíc vozů na bezmála půl milionu aut. TPCA svůj první rok v Česku zahájila se stovkou tisíc automobilů.

Naopak s mírným propadem se museli vyrovnat výrobci jak nákladních aut, tak i motocyklů.

Škoda míří do Ruska

A české automobilky míří dál za hranice. Šéfové Volkswagenu Bernd Pischetsrieder a Škody Auto Detlef Wittig podepsali v tomto týdnu v Moskvě s Ruskem a oblastí Kaluga smlouvy o výstavbě montážního závodu.

"V první fázi budou v Kaluze od druhé poloviny roku 2007 montovány částečně rozložené vozy Volkswagen a Škoda. Jako první model bude z linky sjíždět Škoda Octavia," řekl mluvčí Škody Roman Meliška.

Souběžně se v novém závodě bude budovat kompletní výroba se svařovnou, lakovnou a montáží. Zahájení jejího provozu je plánováno na první polovinu roku 2009.

Cílem nového projektu je zvýšit ruský odbyt z dnešních zhruba deseti na třicet tisíc vozů Škoda ročně a vedle modelu Octavia výhledově v Rusku montovat také vozy Fabia a Superb.

 

Právě se děje

Další zprávy