Brno - Slavnostní večeře ve dvou a dar na znamení citů. Restauratéři i prodejci luxusních drobností by za to byli rádi, obyvatelé Česka však Valentýna berou šetrně.
Jakkoli mnozí lidé otevřeně oslavy svátku svatého Valentýna shazují, drobných dárků se v Praze, Brně či Ostravě každý rok kolem 14. února prodá dost.
Na rozdíl od Spojených států, kde jsou hned po opulentních kyticích nejčastějším darem šperky, byli ale Češi i v "roce krize" příznačně spořivější.
"Přestože svátek využíváme pro marketingové účely, žádné znatelný nárůst prodeje nezaznamenáváme. U nás jsou nejčastější příležitostí k věnování šperku Vánoce, narozeniny a různá jiná životní výročí," uvedl marketingový ředitel řetězce Klenoty Aurum Lukáš Balíček.
Všední hitparáda
Český valentýnský nákup obvykle končí mezi regály drobného zboží, často i v cenově výhodném supermarketu.
"Prodej květin na tento svátek stoupá až pětinásobně. V tomto ohledu předčí Svátek matek i Mezinárodní den žen. Při nich totiž prodej květin stoupá oproti běžným prodejům jen asi o polovinu," konstatovala mluvčí řetězců Tesco Eva Karasová. Kromě květin řezaných se těší oblibě i ty v květnících.
Hned další v pořadí za květinami jsou pamlsky. "Registrujeme zvýšený zájem o různé druhy cukrovinek a sladkostí," uvedl Libor Kytýr, mluvčí společnosti Ahold, která provozuje řetězce Albert a Hypernova.
Stín krize? Restaurace
Navzdory sílícím zprávám o hospodářské recesi, bonboniéry, růžová vína nebo plyšová zvířátka se prodávaly podobně jako vloni. Do večerních restaurací však zamilovaných párů letos dorazilo pomálu.
"Podle průzkumu, který jsme provedli, více než polovina lidí připraví valentýnskou večeři v soukromí domova. Jako příčinu uvedli jednak snahu partnera překvapit, ale také ekonomické důvody," doplnil v předvečer oslav Kytýr.
Trend, podle nějž lidé nyní více tíhnou k přípravám slavnostních večeří doma potvrdil průzkum britského časopisu Delicious. Podle něj letos oproti zvyklostem až 80 procent lidí strávilo Sv. Valentýna za dveřmi domova. Až dosud byl přitom na západ od našich hranic únorový svátek zamilovaných po Vánocích druhou největší příležitostí pro utrácení peněz.