Infobox
Celkové náklady na projekt se odhadují na 24,5 miliardy korun.
V soutěži o podobu nového nádraží vídeňské firmy Fellerer-Vendl Architekten, podle které se má nad jednotlivými nástupišti klenout most, uvnitř kterého by byly pokladny, čekárny i restaurace s vyhlídkou na město. Pod kolejištěm má být nové autobusové nádraží.
Nové nádraží a železnice mají být kompletně hotové na konci roku 2015.
Projekty modernizace železničních koridorů a přestavby železničního uzlu Brno jsou součástí evropských prioritních projektů schválených evropským parlamentem v roce 2004.
Jde o projekt železniční osy Atény - Sofie - Budapešť - Vídeň - Praha - Drážďany a Norimberk, s odbočnou větví Praha - Linec. Druhým projektem je železniční osa Gdaňsk - Varšava - Brno - Vídeň.
Brno - Už první vydaný úřední dokument související s miliardovým přesunem brněnského železničního nádraží z centra města skončí u soudu.
Úředníci brněnského magistrátu totiž nyní vydali ke stavbě přesunutého nádraží a modernizace trasy železnice ve městě územní rozhodnutí.
To se nelíbí odpůrcům přesunu nádraží, kteří požadují, aby nádraží zůstalo v centru města. Podle nich úředníci nepostupovali při vydání územního rozhodnutí v souladu se zákonem.
Zelená perla
"Podáme proto žalobu," řekl deníku Aktuálně.cz Miroslav Patrik z Dětí země, jedné z organizací, která proti přesunu nádraží o asi osm set metrů dál protestuje.
Ve svém odvolání Děti země totiž upozorňovali na několik nezákonností, kterých se úředníci měli dopustit.
U několika staveb nebyl podle ekologů vůbec vyhodnocen jejich vliv na životní prostředí, úředníci také měli podávat nesprávné informace nebo bránit v pořizování kopií dokumentace.
Některé věty z územního rozhodnutí byly dokonce zařazeny do ankety Zelená perla o antiekologický výrok za rok 2006.
"Hluk patří mezi složky životního prostředí, jejichž ochrana náleží k zájmům hájeným dotčenými orgány státní správy, nikoliv občanským sdružením," uvedli úředníci.
Územní rozhodnutí je klíčový dokument, bez nějž nelze stavět ani žádat o evropské peníze.
Dokument sice není definitivním verdiktem o tom, že se nádraží přesune, na jeho základě se může začít žádat o jednotlivá stavební povolení.
Největší řízení v Česku
Územní řízení k přestavbě brněnské železnice je vůbec největším, jaké kdy pracovníci na stavebních úřadech v Česku vedli.
Dokumentů k projektu za více jak dvacet miliard je tolik, že je na magistrát museli přivézt na vozíku. A svoje námitky proti projektu podalo osmdesát lidí.
Územní řízení přitom trvalo o deset měsíců déle, než slibovalo bývalé vedení brněnské radnice.
Přesun brněnského nádraží už vyvolal uspořádání referenda, ve kterém se většina lidí vyslovila pro zachování budovy v centru města. Spor o železnici v Brně také výrazně ovlivnil předvolební kampaň a výsledky komunálních voleb ve městě.
Právě změna ve vedení brněnské radnice ještě může celý projekt zastavit.
O přestavbě železniční tratě v Brně způsobem, který si vyžádá vybudování nového nádraží o 800 metrů na jih od toho současného, rozhodla minulá brněnská koalice složená z ODS a KDU-ČSL.
Srovnání potřebujeme
Nové vedení města, v němž jsou zastoupeni hlavní odpůrci přesunu nádraží ze Strany zelených, chce rozhodnutí znovu zvážit.
Vybralo proto sdružení firmy Cityplan a dopravní fakulty pražského ČVUT, které za 3,5 milionů korun obě varianty srovná. Na základě dokumentu pak bude brněnské zastupitelstvo o projektu diskutovat znova.
Srovnávací studie bude hotová asi v polovině července. Vydané územní rozhodnutí nemůže podle náměstka brněnského primátora Martina Andera porovnávání variant zastavit. "Územní rozhodnutí je možnost stavět, nikoli povinnost," řekl.
Nezávislá srovnávací analýza je podle něj nezbytná už kvůli tomu, aby Brno na projekt mohlo žádat evropské peníze. "V Bruselu pohlíží na efektivitu projektů, které se ze společných peněz platí, přísně," uvedl.