Tržby za víno prodané přes internet přesáhly 100 mil.

Tereza Holanová Tereza Holanová
20. 8. 2012 10:30
Typická částka, kterou Čech při jedné objednávce vína utratí, činí 500 korun
Foto: Thinkstock

Praha - Stále více Čechů nakupuje víno na internetu. Loni to bylo téměř třikrát větší množství než v roce 2010. Stejně tak se zvyšuje nabídka nápojů, které jsou dostupné online.

Vyplývá to ze statistiky společnosti NetDirect, jež patří mezi největší české výrobce e-shopů.

Celkový obrat internetových prodejen s vínem v minulém roce činil necelých 115,6 milionu korun. Oproti roku 2010 tedy došlo k nárůstu o 275 procent.

Hlavní důvod? Podle Jana Svobody z NetDirect mají lidé víno čím dál raději a zároveň jsou pohodlní, takže nákup přes internet mnohým přijde jako nejpohodlnější cesta.

S poptávkou roste výběr i cena

Prodejci na rostoucí poptávku reagují, takže se postupně zvyšuje nabídka. Počet položek, ze kterých mají zákazníci na výběr, meziročně stoupl o 183 procent.

Se zájmem zákazníků se zvyšuje také cena - průměrná láhev vína na internetu loni zdražila o 12 procent. Nejlevnější výrobky stojí podle autorů šetření okolo stovky, v nabídce ale nechybí ani spíše sběratelské kousky. Ceny těch nejdražších se pohybují okolo 22 tisíc korun za lahev.

Průměrná částka, kterou Čech při jednom nákupu přes internet utratí, představuje 500 Kč. "Většina e-shopů nechce posílat pouze jednu lahev vína, ale motivuje zákazníky kupovat vína v sudých počtech, minimálně tedy po dvou," vysvětluje Svoboda.

V letošním roce by se podle autorů analýzy mělo internetovým obchodům dařit ještě lépe. Už nyní totiž obrat přesáhl hranici 70 milionů korun.

Kromě specializovaných e-shopů hledají vinaři i další kanály, jak využít ochotu Čechů nakupovat online. Najít je tedy lze také například na Aukru, kde se jejich počet loni zvýšil o 47 procent. Provozovatele tohoto portálu to dokonce "přinutilo" vytvořit novou samostatnou kategorii "Víno".

Jak výzkum ukázal, na devadesát procent všech e-shopů u nás v současné době provozují muži. Většina vín, která mají "v regálech", pochází z tuzemska, především z Moravy. Nejnabízenější značkou je Nové vinařství. K oblíbeným zahraničním patří například Copolla.

 

Právě se děje

Další zprávy