To je Hyundai: nejmodernější automobilka Evropy naživo

Petra Sasínová
10. 11. 2008 23:42
Nošovická pole nahradily obří haly i nová hřiště
Příští rok vyrobí v Nošovicích podle plánu 185 tis. vozů Hyundai i30.
Příští rok vyrobí v Nošovicích podle plánu 185 tis. vozů Hyundai i30. | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Nošovice - Ještě před dvěma lety tady byla pole, stromy, boží muka. Teď přírodu nahradila nejmodernější automobilka v Evropě.

Mezitím se přestěhovala ornice, stromy i kříž na jiné místo. Česká pobočka jihokorejské společnosti Hyundai dnes zahájila v Nošovicích na Frýdecko-Místecku zkušební výrobu.

Několik obrovských šedých hal propojených krytými mosty začíná chrlit auta. Do konce roku by mělo z továrny, kde velkou část práce odvádějí roboti, odjet až osmnáct tisíc osobních aut Hyundai i30.

Kilometry továrny

Továrna zabírá plochu asi dvou set hektarů. Okružní cesta areálem je dlouhá pět kilometrů. Zatím chybí hlavní vstupní brána i jakékoliv výrazné označení. Hlavní administrativní budova se ještě dostavuje. Zástupci firmy vítají hosty v provizorních unimobuňkách, které vybudovali za jednou z několika vrátnic.

Haly voní novotou, kolem už se hromadí čerstvě vyrobená auta. Největší hala, která má jedenáct hektarů, je montážní. Tam dnes přestřihli prezident české pobočky Hyundai Kim Ok-čo, ministr průmyslu a obchodu Martin Říman a dosluhující moravskoslezský hejtman Evžen Tošenovský pásku.

Hezká blondýna vyjíždí bílým vozem ozdobeným trikolórou a květinami na malý okruh halou. Za ní jede modrý a červený vůz, i ty mají trikolóru. K tomu zní fanfáry.

"V rekordně krátkém čase jsme postavili nejmodernější robotizovaný automobilový závod v Evropě. Od 1. listopadu je Hyundai evropskou značkou," řekl prezident Hyundai Motor Manufacturing Czech Kim Ok-čo.

"Věřím, že lidé po čase zapomenou na nepříjemnosti, které provázely výstavbu. Přeji jim, aby začali žít s Hyundai jako s dobrým sousedem. Snad tady mnohé čeká jejich životní kariéra," dodal Tošenovský.

Zaměstnanci v různých pracovních uniformách, které se liší podle toho, jaké mají zařazení, slavnost sledují. Mnozí ale nepřerušují práci. "Zatím je všechno perfektní. Nemůžeme si stěžovat," řekl Radek Ciosk. Do továrny dojíždí z Karviné. Ve firmě pracuje asi rok a půl jako informatik. Jeho uniforma je šedá.

Petra Langerová z Frýdlantu je v bleděmodrém obleku dělnice. Nepodílí se ale přímo na montování aut. "Jsem řidička, vozím auta," vysvětlila mladá žena.

Zaměstnanci firmy Hyundai po slavnostním spuštění výroby v Nošovicích.
Zaměstnanci firmy Hyundai po slavnostním spuštění výroby v Nošovicích. | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Pracovníci podle barvy oblečení

Ceremoniál sleduje se Slovákem Romanem Zagorou, který pracuje v úseku plánování a řízení. Jeho barva je tmavomodrá. "Teď, když jsme zahájili výrobu, budeme mít, doufám, brzy více peněz. Všechno není ideální, ale věřím, že se to zlepší," řekl Zagora. V Hyundai se mu líbí také proto, že tam hraje fotbal.

V areálu jsou dvě fotbalová hřiště. "Fotbalem tady hodně žijeme. Máme naši vnitřní fotbalovou ligu a jeden reprezentační tým," uvedl mluvčí české pobočky Hyundai Petr Vaněk.

Výroba jednoho vozu trvá dvacet až dvaadvacet hodin. Vše začíná v lisovně. Pozinkovaný ocelový plech, kteří Korejci dovážejí z Francie, se automatizovaně stříhá a lisuje do potřebných tvarů karoserie. Z lisovny pokračuje do svařovny.

Vedení lisovny složené z Korejců a Čechů se na uvítanou uklání. V celé hale pracuje na jedné směně jen šestnáct lidí. Většinu práce udělají roboti. "Je jich tady tři sta, jsou to roboti svařovací, kontrolní a manipulační," vysvětlil Petr Vaněk.

Žlutě natřeným svařovacím robotům, jejichž ramena hbitě spojují části karoserie, říká Jurský park. Stroje umí přecházet z jednoho typu karoserie na druhý, aniž by bylo potřeba je speciálně upravovat.

Do lakovny exkurze nechodí. Natírání karosérií probíhá v absolutně bezprašném prostředí, zaměstnanci nosí antistatické obleky, procházejí odprašovací procedurou.

Montáž vozů Hyundai i30 v továrně v Nošovicích.
Montáž vozů Hyundai i30 v továrně v Nošovicích. | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

V rukavicích na auto

V montážní hale pracuje nejvíce lidí. Dělníci nosí bílé bavlněné rukavice, aby nepoškodili nátěr aut. Haly jsou propojeny mostem i se subdodavatelskými firmami. Jedna vyrábí například autosedačky. V nošovické průmyslové zóně se vyrábí převodovky i pro sesterskou firmu KIA v Žilině. Ta zase vyrábí motory i pro Nošovice.

V současné době v továrně pracuje osmnáct set zaměstnanců. Vaněk uvedl, že převažují lidé z Moravskoslezského kraje. I Korejců je v továrně zatím hodně, ale jsou mezi nimi manažeři, kteří jsou zaměstnanci mateřské Hyundai, další Korejci dočasně dohlížejí na kvalitu zkušební výroby.

"Do konce roku přijmeme dalších čtyři sta lidí. Nábor zdárně probíhá, zájemců z regionu je dost," řekl Vaněk.

Po roce 2010 by měla továrna vyrobit až tři sta tisíc vozů ročně. "To budeme potřebovat asi tři tisíce čtyři sta zaměstnanců. Na jednoho zaměstnance připadne osmdesát osm vyrobených aut," řekl Vaněk.

Jsou to dva roky, co se začala z Nošovic odvážet kvalitní ornice. Předtím obec prožila boj o pozemky, které se mnozí vlastníci zdráhali prodat. Od té doby se mnoho změnilo. Mnohé, včetně tamních družstevníků, uklidnily finanční kompenzace, jiné fakt, že v Hyundai našli práci.

Prezident Hyundai Kim Eokjo (na snímku) je přesvědčen, že malé a střední automobily budou u zákazníků stále oblíbenější.
Prezident Hyundai Kim Eokjo (na snímku) je přesvědčen, že malé a střední automobily budou u zákazníků stále oblíbenější. | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Starosta Nošovic Miroslav Kačmarčík věří, že Hyundai nakonec bude pro obec přínosem. "Hodně lidí získalo v automobilce práci. Spolupráce s obcí se začíná také zdárně rozvíjet," řekl.

"Nošovice se změnily. Nad zemědělstvím převládl průmysl. Máme tady slavný pivovar, známého výrobce zelí, ale s Hyundi jsme se dostali úplně jinam," řekl starosta Kačmarčík.

"Nezbývalo nám nic jiného, než si zvyknout. Je mi ale líto přírody, která musela ustoupit. Bylo tady tak krásně. To už se nedá vrátit. A kdo ví, jak dlouho tu automobilka bude. Pořád nechápu, proč nemohli stavět někde jinde," řekla Pavla Strnadová, která pracuje v obchodě se smíšeným zbožím v Nošovicích.

 

Právě se děje

Další zprávy