Test autoservisů ukázal, které opravny pracují nejlépe

Radek Pecák, spolupracovník redakce
26. 11. 2009 17:00
Test autoservisů: Fabia měla utajené chyby. A odhalila, co řidiči nevědí
Škoda fabia s motorem 1.2 prošla osmi autoservisy. Dekra testovala, kdo z nich objeví skryté závady.
Škoda fabia s motorem 1.2 prošla osmi autoservisy. Dekra testovala, kdo z nich objeví skryté závady. | Foto: Radek Pecák

Praha - Značkové automobilové opravny nemusí být dražší než neznačkové, navíc pracují kvalitněji. Takové je základní zjištění testu, který udělali v září v České republice technici společnosti Dekra Automobil a.s..

Celkem do osmi servisů poslali auto, na kterém předtím nasimulovali různé závady, skryté i viditelné. Šlo o anonymní test, při kterém v servisech předem neprozradili, oč běží.

Čtyři z prověřovaných servisů byly neznačkové a čtyři značkové od automobilky Škoda, protože i automobil s nasimulovanými závadami patřil k této tovární značce. Škodovky jsou v Česku jednoznačně nejrozšířenější značkou vozů a jako testovací vůz byla zvolena fabia, tedy model, který je spolu s octavií nejprodávanějším vozem u nás.

Osmi servisy prošla vždy táž Škoda Fabia s motorem 1,2 (40 kW).

Pět skrytých závad

Jak vše probíhalo?

Na fabii bylo "připraveno" pět závad. "Byly různého typu - od banálního špatného nahuštění pneumatik, přes nízkou hladinu chladicí kapaliny, funkčnost osvětlení zavazadlového prostoru či nastavení ostřikovače zadního skla až po závadu, k jejímuž odstranění bylo nutno použít diagnostický přístroj," říká Jaroslav Veselý, vedoucí střediska testů servisu Dekra.

Kromě toho si technik v roli zákazníka po příjezdu do servisu stěžoval na hluk v předním kole, který pocházel od poškozeného ložiska. Navíc chtěl vyčistit klimatizaci.

A výsledky?

Všechny servisy správně vyčistily klimatizaci a nalezly a odstranily závadu v ložisku kola. Ostatní závady byly oříškem především pro nezávislé autoservisy.

V průměru jejich pracovníci nalezli a odstranili pouze jednu z pěti nasimulovaných závad. Jejich úspěšnost byla pouze dvacetiprocentní.

Naproti tomu značkové servisy buď nalezly všechny nebo v nejhorším případě čtyři z pěti závad.

Kdo testoval autoservisy

Dekra Automobil, dříve státní Ústav silniční a městské dopravy, dnes člen nadnárodní skupiny Dekra. Specializuje se na služby pro STK a SME, poradenství, školení, oceňování škod, homologace a schvalování vozidel a jejich výbavy.

Neznačkové servisy si podle Dekry nevedly příliš dobře ani v komunikaci se zákazníky. Například ani jeden z nich nepřebíral vůz v přítomnosti zákazníka přímo u vozidla. Tím riskovali: tento postup se jim může vymstít například při sporech kvůli poškození auta či chybějící výbavě. U značkových byl opačný přístup samozřejmostí.

Porušená tradice

Zřejmě největší překvapení čekalo pracovníky Dekry při placení.

Ačkoli stále ještě se traduje mezi motoristy, že značkové servisy jsou velmi drahé, během tohoto testu se ukázalo, že cena zakázky byla u třech neznačkových servisů v průměru zhruba stejná jako u těch značkových. Pouze jeden neznačkový byl výrazně levnější. Nízká cena byla ovšem vykoupena tím, že právě v tomto servisu neodstranili ani jednu z pěti nasimulovaných závad.

 

Právě se děje

Další zprávy