Tesco prorůstá Českem

Marek Odstrčilík
1. 6. 2006 0:01
Praha - Vypadá to, že Tesco bude všude. Nejenže dnešním dnem převezme jedenáct obchodů Carrefour, plánuje též výstavbu několika dalších desítek menších prodejen Expres.
Obchodní řetězce před propuknutím vánočních nákupů horečně otevírají nové velkoprodejny.
Obchodní řetězce před propuknutím vánočních nákupů horečně otevírají nové velkoprodejny. | Foto: Aktuálně.cz

Tesco navíc nedávno získalo 27 supermarketů německé obchodní skupiny Edeka.

"Chceme, aby sloučení obchodů Carrefour a Tesco přineslo zlepšení sortimentu a služeb poskytovaných zákazníkům. Převod obchodů by měl v prvé řadě přinést výhody našim zákazníkům, zaměstnancům i dodavatelům," řekla mluvčí Tesco Stores ČR Jana Matoušková.

Podle Matouškové bude Tesco během slučování obchodů sbírat připomínky zákazníků i zaměstnanců a upravovat podle nich proces integrace tak, aby plně odpovídal jejich přáním a potřebám.

"Pokud si zákazníci či zaměstnanci budou přát zachovat některá specifika Carrefouru, budeme se snažit jim vyjít v těchto požadavcích vstříc. Podrobnosti ukáže naslouchací kampaň ´Zajímá nás, co si myslíte´," dodala Matoušková.

Integrace 11 hypermarketů Carrefour do obchodního řetězce Tesco zabere několik měsíců a bude postupná za provozu.

Problémové Slovensko

Transakci s českými a slovenskými obchody Carrefour dosud brzdil slovenský antimonopolní úřad, který se má ke slovenské části fúze vyjádřit do konce června.

Infobox

Češi hypermarkety milují

  • Česko má největší počet hypermarketů ve střední Evropě
  • Na milion obyvatel připadá 19 hypermarketů
  • Slovensko se pyšní šestnácti, Maďaři devíti hypermarkety na milion obyvatel
  • Nejvýznamnějším místem pro útratu jsou hypermarkety pro třetinu obyvatel 

Společnosti Tesco a Carrefour se proto dohodly, že si zatím vymění pouze obchody v Česku a na Tchaj-wanu. Slovenské hypermarkety Carrefour by měly přijít na řadu později.

Podle dohody z loňského září získá britské Tesco 11 českých hypermarketů a čtyři slovenské prodejny tohoto francouzského řetězce.

Tesco naopak Carrefouru přenechá svých šest obchodů a dvě obchodní centra na Tchaj-wanu a doplatí mu 57,5 milionu eur (zhruba 1,7 miliardy korun).

Evropská komise schválila společnosti Tesco koupi českých prodejen francouzského Carrefouru loni v prosinci. Na národní antimonopolní orgán ale převedla šetření slovenské části této transakce, protože se obávala z narušení konkurenčního prostředí.

"O slovenské obchody Carrefour máme samozřejmě i nadále zájem a doufáme, že transakce bude schválena. Se slovenským úřadem pro ochranu hospodářské soutěže proto budeme i nadále intenzivně spolupracovat," uvedla Matoušková.

Tesco nyní v ČR provozuje šest obchodních domů, 30 hypermarketů, 28 supermarketů a pět čerpacích stanic. Díky akvizici 11 hypermarketů Carrefour posílí společnost pozici na tuzemském trhu, kde jí loni s tržbami 20,45 miliardy korun patřilo mezi deseti největšími obchodními řetězci páté místo.

Tesco navíc nedávno získalo 27 supermarketů německé obchodní skupiny Edeka, která stejně jako Carrefour odešla z Česka. Prvním zahraničním obchodním řetězcem, který kvůli tvrdé konkurenci opustil český trh, byla loni na podzim společnost Julius Meinl. Jejích 58 prodejen převzala společnost Ahold.

Trh je nasycen

Česko podle odborníků čeká po velkých investicích do budování nové obchodní sítě právě období akvizic konkurenčních obchodních řetězců. Tuzemský maloobchodní trh je totiž již z pohledu hustoty prodejní sítě téměř nasycený a další růst tržního podílu obchodníkům zaručí především slučování.

"Nelze vyloučit, a já bych to dokonce očekával, že počet řetězců, které byly na českém trhu přítomny, se během následujících let sníží na zhruba polovinu," uvedl již dříve Zdeněk Skála z analytické společnosti Incoma Research.

Deseti největším obchodním řetězcům v loňském roce v Česku podle předběžných výsledků Incoma Research a časopisu Moderní obchod vzrostly tržby o 11 miliard na 226 miliard korun.

První místo na žebříčku patřilo s tržbami 37,5 miliardy korun stejně jako v roce 2004 velkoobchodnímu řetězci Makro Cash&Carry.

Na druhé příčce loni poprvé skončila skupina Schwarz ČR (37 miliard korun), která provozuje hypermarkety Kaufland a diskonty Lidl. Schwarz loni předběhla do té doby druhý maloobchodní řetězec Ahold (36 miliard korun). Společnosti Carrefour loni s tržbami kolem 11 miliard patřilo deváté místo.

 

Právě se děje

Další zprávy