Praha - Přestože se Češi stále více brání novým supermarketům, velké obchodní sítě jich letos v zemi plánují postavit další desítky. Nejvíc jich chce přidat Tesco, silnou expanzi chystá například i Billa.
Tesco letos plánuje zvýšit počet svých prodejen o 24 a bude tak pokračovat ve významném posilování pozice na trhu, které nastartovalo loni. To se síť jeho obchodů v tuzemsku díky převzetí 27 supermarketů Edeka a 11 hypermarketů Carrefour zhruba zdvojnásobila.
Nejpozději na začátku příštího roku tak chce mít britský maloobchodní obr v tuzemsku 108 prodejen. Vyplývá to z výroční zprávy firmy.
"Letos jsme zatím zprovoznili několik prvních supermarketů a jeden hypermarket, další budou následovat zejména v druhé polovině roku," řekla ČTK mluvčí společnosti Tesco Stores ČR Jana Matoušková.
Útok na střední Evropu
Stejně tak Billa, která v červnu převzala 97 supermarketů Delvity a má už tak v Česku 180 obchodů, jich plánuje v následujících letech postavit další desítky. Každý rok má přibýt zhruba osm nových obchodů.
Řetězce se chtějí zaměřit hlavně na menší města s několika tisíci obyvatel, která ještě nejsou prodejnami tak zaplněná. Právě v menších městech se ale lidé už proti novým prodejnám bouří. Mají pocit, že jich mají dost a další nepotřebují.
Prodejny budou přibývat i v okolních státech. Tesco ve střední Evropě volí dravou strategii a ještě více obchodů než v tuzemsku letos postaví v Polsku. Tam plánuje otevřít 54 supermarketů a hypermarketů. Celkem v Česku, Polsku, Maďarsku a na Slovensku řetězec plánuje do února příštího roku otevřít 119 nových prodejen. Výši investic do nich společnost nezveřejnila.
Největší posilují
Deseti největším tuzemským obchodním řetězcům v loňském roce podle předběžných údajů Incoma Research a časopisu Moderní obchod vzrostly celkové maloobchodní tržby meziročně o 32,9 miliardy na 261,3 miliardy korun. Loňské tempo růstu tržeb bylo rychlejší než v roce 2005, kdy desítka největších obchodníků zvýšila tržby zhruba o 13 miliard korun.
Nejsilnější posilují také díky tomu, že skupují menší neúspěšné hráče, kteří z trhu mizí.
Nejvíce se daří růst diskontním prodejnám. Lidl, který v Česku během krátké doby postavil přes stovku prodejen, loni zajistil německé skupině Schwarz, do níž patří i Kaufland, první místo mezi tuzemskými obchodníky. To ještě předloni patřilo Makru. Skupina loni v zemi utržila 43,5 miliardy korun.