Praha - Do historie by letošní 7. červen mohl vstoupit jako den, kdy slovo "neomezeně" dostalo nový význam. Nově totiž bude znamenat pouhých pět hodin. Tedy podle výkladu mobilního operátora T-Mobile.
Na začátku loňského roku přišel tato společnost s téměř přelomovým tarifem. Pojmenovala jej Přátelé síť nesíť a umožnila svým klientům telefonovat za pár stovek měsíčně neomezeně pěti vybraným přátelům bez ohledu na operátora, jehož služby využívají.
O rok a čtvrt později však T-Mobile bere zpátečku. "Mám tenhle tarif aktivovaný až do roku 2011. Teď mi ale volali od T-Mobilu, že mění podmínky a ruší tarif. Vlastně tedy nedodrží smlouvu," stěžovala si čtenářka Aktuálně.cz z Přerova.
T-Mobile nyní telefonicky nebo SMS zprávou informuje uživatele tarifu Přátelé síť nesíť, že na pět vybraných čísel v cizích sítích mohou volat "neomezeně" jenom 300 minut, tedy 5 hodin měsíčně. Limit začne platit 7. června.
Společnost však tvrdí, že nejde o rušení tarifu.
Lidé nadměrně zatěžovali síť
"S uvedením nové generace Přátelských tarifů jen byla ukončena možnost aktivovat si nově tarify Přátelé sít nesíť. Stávající uživatelé mohou tarif dále využívat," uvedl Jiří Janeček, vedoucí týmu externí komunikace společnosti T-Mobile.
Za spojení do sítě konkurence platí operátoři výrazně víc než za volání do své vlastní sítě. Tarif, který T-Mobile nabídl klientům, s tímto faktem nepočítal. A lidé toho využili ve větší míře, než operátor předpokládal - i když firma sama toto vysvětlení podává jinak. "Z důvodu zachování maximální kvality poskytovaných služeb a ochrany před nadměrným zatěžováním mobilní sítě některými uživateli jsme nuceni zavést limit pro volání do cizích sítí v rámci pěti vybraných kontaktů," uvedla firma pro Aktuálně.cz.
Zkušenosti operátorů potvrzují, že pokud zákazník získá možnost neomezeného volání či SMSkování, v drtivé většině případů ji využije naplno a volá nebo SMSkuje více než dřív. Třeba víc než 5 hodin měsíčně mimo vlastní síť.
T-Mobile argumentuje tím, že 5 hodin je dost dlouhá doba. "Limit je v takové výši, že se dotkne pouze zanedbatelného procenta zákazníků, kteří ovšem bohužel svým chováním ovlivňují i ostatní zákazníky. Ostatní podmínky zůstávají beze změny," dodal Janeček.
Právně k chybě nedošlo
I když změnil historii češtiny, práva svých zákazníků nejspíš T-Mobile neporušil. Podle zákona může nabízení jakékoliv služby přestat nabízet, pokud o tom své zákazníky včas informuje. Obvykle všeobecné obchodní podmínky mluví o 30 dnech.
„Pokud se operátor rozhodne ukončit tarif, musí to oznámit veřejně, totéž platí pro změnu podmínek. Je samozřejmě dobré v takovém případě svým zákazníkům nabídnout nějakou kompenzaci nebo přijít s výhodnější nabídkou," podotkl mluvčí konkurenčního operátora O2 Martin Žabka.
A podobně hovoří i právník. "Jednostranná změna smlouvy obecně přípustná není. Strany si ovšem mohou dohodnout, že jedna z nich smluvní podmínky za stanovených okolností měnit může. Takový postup je běžný například i u mobilních operátorů, kteří si možnost jednostranné změny všeobecných smluvních podmínek se svými klienty pravidelně sjednávají.," uvedl Martin Bohuslav z advokátní kanceláře Ambruz & Dark.
Čtěte také: Volání do konkurenční sítě bude levnější. Ne pro vás Seznamte se. To je N8,kterého Nokia vysílá proti iPhonu Zrušit pevnou linku? Moc komplikované, tvrdí lidem O2 |
Operátoři nezastírají, že změna tarifů je po určité době nutná. Mění se kurz, poplatky, působí inflace. Ale po patnácti měsících velmi je neobvyklá. "Všeobecně se nabídky pro zákazníky snažíme nastavovat tak, aby je nebylo třeba měnit brzy poté, co jsou uvedeny na trh," dodal mluvčí Vodafone Miroslav Čepický.