TELE2: Kdo nechce, dodejku nedostane

Marek Odstrčilík
23. 3. 2006 0:00
Praha - TELE2 podle státu zneužívá dopisní dodejky k uzavírání "smluv" se zákazníky. Firma ale vše vidí jinak. ROZHOVOR S ŘEDITELEM TELE2 .
Foto: Aktuálně.cz

V současné době celou záležitost prošetřuje Úřad pro ochranu osobních údajů a Česká obchodní inspekce.

Generální ředitel TELE2 pro Českou republiku a Maďarsko Laczkó Tóth Gergély je ale přesvědčen, že podepisování smluv prostřednictvím dodejek je naprosto v pořádku. "Sám bych přece nikdy nepodepsal něco, co jsem si nepřečetl. A předpokládám, že tak se chovají i naši zákazníci," tvrdí v rozhovoru pro Aktuálně.cz

Označujete "záležitost s dodejkami" jako atak na TELE2. Proč myslíte, že k němu došlo a kdo za ním podle vás stojí?

Společnost TELE2 získala dodejkovou metodou zcela bezproblémově značný počet zákazníků. Pokud měli zákazníci k těmto dodejkám nějaké otázky či pochybnosti a kontaktovali nás, vždy se nám danou situaci podařilo vysvětlit k jejich naprosté spokojenosti.

A teď se zničehonic a bez předchozího upozornění ČTÚ chová jako zachránce zákazníků, což není v jeho kompetenci. To nám připadá dost zvláštní. ČTÚ čeká při zkvalitňování podmínek na českém telekomunikačním trhu ještě hodně práce.

ČTÚ by se neměl cíleně profilovat proti jednomu konkrétnímu operátorovi. To by rozhodně nemělo patřit k praktikám, které ČTÚ používá. Věřím, že se telekomunikační úřad zdrží dalších neuvážených výroků a napraví své chyby. To by byl podle nás alespoň minimální pokrok.

I kdyby byl způsob, jakým používáte dopisní dodejky k uzavírání "smluv" se zákazníky právně v pořádku, nepřijde vám to neetické?

Není na společnosti TELE2, aby určovala, zdali ten či onen způsob vzniku smluvního vztahu je či není etický. Na to jsou pravidla a vyhlášky. Smluvní vztah se svými zákazníky se snažíme uzavírat co nejjednodušeji a nejefektivněji.

Pro aktivaci služby jsou potřebná jistá data a ověřit tato data dodejkou je nejsnadnější. Ostatně z jiných způsobů ani nemáme na vybranou.

Výsledkem je veliké množství spokojených zákazníků (z nichž mnozí uzavřeli smlouvu právě onou nyní zpochybňovanou dodejkou), kterým naše akviziční metody ani v nejmenším nevadily.

Dodejka, kterou se příjemce zásilky zaváže k uzavření smlouvy s TELE2
Dodejka, kterou se příjemce zásilky zaváže k uzavření smlouvy s TELE2 | Foto: Český telekomunikační úřad

Vám by nevadilo, pokud byste vy osobně podepsal dodejku a zavázal se tak k nějaké službě, o kterou nemáte zájem? Necítil byste se podveden?

Pokud zákazník nemá o naše služby zájem, žádnou dodejku ani nedostane. Dodejka se posílá pouze zákazníkům, kteří výslovně vyjádřili souhlas s podmínkami služby a vyžádali si od nás "Uvítací balíček". Dodejkou zákazník potvrzuje, že obdržel "Uvítací balíček", a rovněž jí písemně stvrzuje slovní objednávku služby.

Já osobně bych nepřejal žádný dopis, o kterém bych nevěděl, co obsahuje. A stejně se podle nás chovají i naši zákazníci.

ZKUŠENOSTI JSOU ALE JINÉ

Pokud Česká pošta požádá vaší firmu, aby upustila od "dodejkových praktik", vyhovíte jim?

Česká pošta doručuje dodejky už od samých začátků naší spolupráce a text dodejky schválila již před rokem. Tedy ještě před tím, než se začaly tyto dopisy doručovat. Česká pošta je poskytovatel služby, nikoli státní úřad, proto nevidíme důvod, proč bychom měli od "dodejkových praktik" upustit.

V případě, že státní orgány (ČOI, Úřad pro ochranu osobních údajů), dojdou k závěru, že vaše praktiky jsou nezákonné, jste připraveni ustoupit od praktik uzavírání smluv pomocí dodejek? Nebo se budete bránit právní cestou?

TELE2 se nikdy neuchylovala k praktikám, které by byly v rozporu s místními zákony či vyhláškami. Dají-li nám tedy příslušné úřady na vědomí, že stávající praxe s dodejkami je nezákonná, skončíme s ní, anebo ji pozměníme tak, aby vyhověla ustanovením příslušných zákonů.

 

Právě se děje

Další zprávy