Jednička českého trhu podle počtu zákazníků T-Mobile loni zvýšil čistý zisk o osm procent na 5,37 miliardy korun. Celkové tržby společnosti vzrostly o 5,8 procenta na 29,55 miliardy korun. Sdělili to dnes zástupci společnosti na tiskové konferenci.
T-Mobile tak v celkovém výdělku a tržbách zůstává za O2, která nedávno ohlásila zisk osmi miliard korun a výnosy přes 61 miliard korun. Celkové tržby T-Mobilu se blíží příjmům O2 z mobilních služeb. Ty loni u největší telekomunikační firmy v zemi činily 30,9 miliardy korun. Třetí tuzemský operátor, Vodafone, výsledky zatím neohlásil.
T-Mobile je pro O2 v mobilním segmentu stále nepříjemnějším konkurentem. Zveřejněné výsledky potvrdily pozici T-Mobile jako operátora s největším počtem klientů. Za minulý rok si jich připsal 415 tisíc na celkových 5,05 milionu. O2 uzavřela roční bilanci se 4,86 milióny uživateli mobilních služeb. Vodafone měl ke konci roku 2,41 milionů zákazníků.
Počet zákazníků se smlouvou se firmě T-Mobile podařilo loni zvýšit o dvě pětiny na 1,81 milionů. Uživatelů předplacených karet operátora naopak ubylo. Také díky této změně v zákaznické struktuře operátor zlepšil průměrný výnos na zákazníka. Ten meziročně poskočil o deset korun na 492 korun. Z toho zhruba pětinu tvořil podíl nehlasových služeb.
Trh táhnou hlavně mobilní služby
Přestože počet SIM karet v zemi už déle převyšuje počet Čechů, výsledky operátorů ukazují, že boj o nové "mobilní" klienty zdaleka nekončí. Za minulý rok se všem třem operátorům podařilo získat dohromady přes 700 tisíc nových klientů.
Ne všichni jsou však klasičtí zákazníci s mobilem. Až pětina všech SIM karet na trhu slouží pro průmyslové účely. Kupují si je zejména firmy a zabudovávají je například do aut, aby je pak mohly dobře monitorovat. Podle statistik jsou na trhu stále ještě lidé, kteří mobil vůbec nevlastní. Jsou to zejména starší lidé a část mladých lidí.
Pevným linkám zvoní hrana
Růst mobilních služeb bude pokračovat i letos. Hůř jsou na tom klasické telefony. "Počet využívaných pevných telefonních linek v tuzemsku se loni snížil zhruba o půl milionu na 2,4 milionu." uvedl mluvčí O2 Martin Žabka pro ČTK.
Česká republika zažila výrazný nárůst počtu telefonních linek v druhé polovině 90. let minulého století, kdy musel Český Telecom, nyní Telefónica O2, každoročně plnit přísná kritéria počtu nově zřízených telefonů a modernizace sítě. V roce 2000 se nárůst zastavil na zhruba 3,8 milionu linek a v dalších letech jejich počet začal klesat.