Svět zachraňuje automobilky, odbočit není kam

mah, ČTK
23. 2. 2009 7:10
Pokles prodeje postihl všechny značky. Jedinou výjimkou byl britský Jaguar.
Státní pomoc a pobídky by mohly vést k mírnému zlepšení situace v druhé části roku, doufají všichni.
Státní pomoc a pobídky by mohly vést k mírnému zlepšení situace v druhé části roku, doufají všichni. | Foto: Reuters

Praha - Propady prodeje automobilů neberou konce. Registrace nových aut padají již devátý měsíc za sebou a vlády jednotlivých zemí se musejí činit. Státní podpora automobilového průmyslu se  i přes obavy z možného protekcionismu stala běžnou praxí, jak pomoci ven z krize.

K Německu a USA, které se jako první rozhodly pro poskytnutí finanční pomoci, se postupně přidávají další státy, kterým není lhostejný osud automobilového průmyslu.

Nově chce pomoci automobilovému průmyslu slovenská vláda. Chce podporovat prodej automobilů. Výroba automobilů totiž patří na Slovensku k nejvýznamnějším průmyslovým odvětvím, které nyní nezažívá nejlepší období.

V žilinském závodě omezila svoji produkci jihokorejská automobilka Kia Motors. Místo dvou směn se tu bude vyrábět na jednu směnu a zaměstnanci zatím mohou zůstat v klidu. Propouštění není na pořadu dne.

Ke zvýšení poptávky na Slovensku má napomoci odpuštění daně z přidané hodnoty z koupeného vozidla. Podle odhadů expertů by mohl odbyt aut stoupnout o 40 000 až 50 000 vozů ročně.

Pokles poptávky však není jediným problémem automobilového průmyslu. Automobilky rovněž sužují problémy s půjčkami. Vlády se tak snaží pomoci prostřednictvím státních úvěrů. Spojené státy investovaly do záchrany domacích automobilek již 17, 4 miliardy dolarů. Kanada pomohla místním divizím firem General Motors a Chrysler úvěry ve výši čtyř miliard dolarů.

Výhodné evropské úvěry

V pomoci automobilovému průmyslu nezůstává pozadu ani Evropa. Naopak. Každý významný hráč na automobilovém trhu se může spolehnout na velkorysost místních vlád.

Britská vláda poskytne domácím podnikům garance na úvěry v celkovém objemu 2,3 miliardy liber. Francie chce udržet chod automobilek prostřednictvím zvýhodněné půjčky ve výši šesti miliard eur, která bude na pět let a během této doby nesmí francouzské automobilky propouštět.

Z německého balíčku na posílení ekonomiky půjde 1,5 miliardy eur na pomoc automobilovému průmyslu. Z této částky připadne 2500 eur každému, kdo se rozhodne ke koupi nového úsporného vozu a sešrotuje svoje nejméně devět let staré auto.

K popoře automobilového průmyslu se rovněž rozhodla italská vláda a to dvěma miliardami eur. O dvě miliardy více poskytne skomírajícím automobilkám Španělsko.

Směrem na východ

Ruští státní zaměstnanci budou jezdit v nových vozech ruské výroby. Nakoupí se za 12,5 miliardy rublů. Dalším krokem, kterým chce ruský stát  rozhýbat poptávku po automobilech, jsou zvýhodněné úrokové sazby u úvěrů.

Čínská vláda také sníží daň z prodeje u automobilů s obsahem motoru pod 1,6 litru na pět procent z předchozích deseti procent.
Čínská vláda také sníží daň z prodeje u automobilů s obsahem motoru pod 1,6 litru na pět procent z předchozích deseti procent. | Foto: Reuters

Agentura Reuters informovala o tom, že zvýhodněné sazby budou omezeny na vozy v ceně do 10 000 dolarů, takže z nich budou těžit pouze domácí automobilky vyrábějící levné modely.

Navíc ruská vláda již dříve výrazně zvýšila cla na dovoz automobilů ze zahraničí. Ruští představitelé se domnívají, že utrácet peníze za cizí vozy během krize, je nepřípustné.

Čínská podpora počítá s pěti miliardami juanů a čístším ovzduším. V přepočtu patnáct miliard korun má přimět majitele k výměně aut s vysokými emisemi za ekologičtější modely a finančním příspěvkem na ruku.

 

Právě se děje

Další zprávy