Brno - Družstevní prodejny Jednota a Konzum se rozhodly zahájit tvrdý boj s velkými obchodními řetězci. Chtějí je předběhnout v menších městech.
Spojí přes tři tisíce svých prodejen v jeden silný řetězec.
Jednoty připravují výstavbu supermarketů i v místech, kde dosud žádné větší obchody nejsou a chtějí stavět i malé čerpací stanice.
Zástupci tuzemských spotřebních družstev, kteří provozují v Čechách a na Moravě přes tři tisíce obchodů, se také definitivně dohodli na tom, že budou vystupovat pod jednou značkou Coop. Vytvoří tak další velmi silný řetězec na tuzemském trhu.
- Hypermarkety začaly bitvu o tašku, čtěte ZDE
- První zavřený supermarket. Co s ním?, čtěte ZDE
- Práci v supermarketu předchází výslech, čtěte ZDE
Ten bude mezi desítkou největších obchodníků jediný s českými majiteli.
Lipno obsadíme první
Pilotním projektem, který má prodejnám spotřebních družstev přinést úspěch v boji především s diskontními prodejnami, je výstavba nového supermarketu na ploše asi šesti set metrů čtverečních a 44 parkovacími místy v Lipně nad Vltavou.
Supermarket tam postaví spotřební družstvo Jednota z Kaplice.
"Je to projekt, kterému velmi fandíme, dokonce jsme nabídli družstvu pomoc při financování. Výstavba nových obchodů v takových lokalitách jako je Lipno je cesta jak na trhu uspět," řekl deníku Aktuálně.cz předseda Svazu českých a moravských spotřebních družstev Zdeněk Juračka.
Lipno má sice jenom kolem šesti set stálých obyvatel. Mnohem více lidí však do města přivádí turistický ruch. Jednota si proto nechala od specializované firmy zpracovat průzkum, zda se supermarket v obci uživí.
"Je to atraktivní lokalita a proto je dobře, že tam Jednota bude mít svůj obchod," řekl Juračka.
Obchody spotřebních družstev se totiž nyní musí potýkat s tím, že velké obchodní řetězce staví svoje prodejny ve stále menších městech.
Velké obchody v malých městech
Především diskontní prodejny Lidl, Penny Market či Plus expandují ve velkém, jenom Lidl už má v Česku na 160 prodejen. A pozadu nezůstávají ani hypermarkety.
Nejmenším městem s hypermarketem je v nyní Rychnov nad Kněžnou s méně než 11 000 obyvateli. "Jednota to ale bude mít velmi těžké, průzkumy ukazují, že lidé se naučili sednout do auta a i z těch menších míst jezdit nakupovat do diskontů nebo hypermarketů," řekl ekonom Milan Brázda.
Postavit první obchody v místech, které dosud zahraniční řetězce neosadily, není jedinou zbraní, kterou chtějí spotřební družstva v boji na trhu použít.
V Opočně tak Jednota vedle nového Konzumu staví i malou čerpací stanici. Čerpací stanice u svých obchodů zatím v Česku budují pouze velké řetězce jako Tesco, Globus, Makro nebo Hypernova.
Zda půjde i o strategii pro další nové obchody, zatím vedení svazu sdružující spotřební družstva nechce komentovat.
Infobox
- Hypermarkety, supermarkety a diskontní prodejny měly loni v Česku již 72procentní podíl na trhu. Mezi zeměmi střední a východní Evropy tak ČR patřilo druhé místo za Rakouskem, kde podíl moderních obchodů činil 73 procent.
- Hlavní podíl na tuzemském trhu loni měly hypermarkety, a to 34 procent. Diskontním prodejnám patřil 21procentní podíl. Především tento formát ochodů vytlačuje supermarkety, na které připadlo pouze 14 procent trhu.
- Velkoobchodní prodejny typu cash&carry měly podíl tři procenta a zbývající část (28 procent) tvořil nezávislý maloobchod.
"To je zatím předčasné," řekl Juračka.
Jasné už ale je, že tisíce obchodů spotřebních družstev se dočkají jednotné tváře a prodejní strategie. "Definitivně jsme se dohodli a odsouhlasili, že jednotícím prvkem pro obchody spotřebních družstev bude značka Coop. "Příští týden chceme značku představit," řekl deníku Aktuálně.cz Juračka.
Přichází červený Coop
Ve světě je značka Coop obvyklé jméno pro družstevní prodejny podle anglického "cooperative", v Česku by s největší pravděpodobností měla být uvedena v červené barvě.
A spojením obchodů spotřebních družstev tak vznikne na trhu další velmi silný hráč.
Celkový obrat všech družstevních prodejen totiž dosáhl vloni 26,2 miliardy korun. Ve spojení má 3074 prodejen 65 spotřebních družstev sílu jako skupina Rewe, pětka na trhu, která provozuje Billy a Penny Markety.
Kvůli tvrdé konkurenci a cenovému souboji již z Česka od roku 2005 odešly obchodní řetězce Julius Meinl, Carrefour a Edeka. Stejný krok plánují i majitelé supermarketů Delvita.