Praha - Zhruba dvě třetiny majitelů rodinných firem po celém světě plánují předat svůj podnik další generaci. Z toho čtvrtina hodlá předat potomkům pouze vlastnictví společnosti, ale řízení nechá na profesionálním managementu. Nevěří totiž ve schopnosti svých potomků vést úspěšně podnik.
Vyplývá to z průzkumu společnosti PwC u téměř 2000 vedoucích představitelů rodinných firem z více než 30 zemí světa.
Dalších 41 procent vlastníků hodlá svým potomkům předat jak vlastnictví, tak i řízení firmy. Každý druhý z nich má však rovněž obavy, zda jeho děti budou mít dostatečné nadšení a schopnosti firmu úspěšně převzít. Celkem 17 procent majitelů hodlá svoji rodinnou firmu prodat. Nejčastěji zvažují prodej strategickému či finančnímu investorovi.
Zbytek dotázaných nyní neví, jak řešit otázku nástupnictví nebo volí jinou variantu.
"Vedle nezkušenosti mladé generace uváděli respondenti jako další nejčastější důvod k prodeji firmy nezájem ze strany další generace nebo příliš nízký věk potomků. Podobnou situaci pozorujeme i v Česku," uvedl partner PwC ČR David Borkovec.
V Česku jsou zatím firmy v rukou zakladatelů
V Česku jsou podle něj firmy zpravidla v rukou první generace, která teprve řeší otázku předání, s nímž dosud nemají zkušenosti. "Když jsme se ptali před časem majitelů českých firem, tak předání v rámci rodiny uvedla pětina dotázaných. Více než stejný počet jich však zatím váhá či zvažuje různé kombinace zahrnující vstup dalších vlastníků," dodal Borkovec.
Spory ve firmách hrozí i uvnitř rodiny vlastníků. Průzkum PwC ukázal, že rodiny se poučily a předem si nastavily mechanismy a dohody, jak takové spory řešit. Celosvětově má již nějaký mechanismus řešení sporů nastavený 79 procent rodinných firem. O významu těchto mechanismů svědčí to, že v případě rodinných firem, které vlastní druhá či další generace majitelů, je to dokonce 84 procent firem.
Nejčastějším mechanismem řešení sporů, u téměř poloviny firem, je takzvaná dohoda mezi akcionáři. S podílem 28 procent následuje vstupní a výstupní ustanovení a se 24 procenty rezerva na mediátora ze třetí strany, který by pomohl spor vyřešit. "Pozorujeme rostoucí zájem českých podnikatelů nastavit si pravidla pro řešení případných sporů. Uvědomují si, že je to výhodnější a efektivnější řešení než následné hašení sporů," podotkl Borkovec.