Strach z roku 2010? Nepřipouštím si ho, říká manažer HP

Michal Růžička, spolupracovník redakce
15. 3. 2010 8:00
Loňské Vánoce byly nakonec mnohem lepší než prodejci počítačů předpokládali

Praha - Dopisy Ježíškovi jsou dobrým ukazatelem trendů: počítače sice nejsou typickým vánočním zbožím, ale nyní je v módě notebook respektive netbook. Touží po něm kdejaký teenager, student i profesionál.

„Před loňskými Vánoci se zdálo, že prodeje osobních počítačů budou nižší," říká Petr Kheil, ředitel divize osobních počítačů Hewlett-Packard pro ČR a Slovensko, „ale nakonec se lidé i firmy utrhli a nakupovali. Všichni čekali do poslední chvíle, jak rok dopadne -  a zda jim zůstanou nějaké prostředky."

Celosvětové výsledky společnosti Hewlett-Packard  ukázaly, že v meziročním srovnání 2008/2009 se divizi osobních počítačů HP dařilo růst o 26% v počtu kusů a o 20% v obratu. „Zisk jsme udrželi především proto, že nabízíme široké portfolio počítačů pro různé zákaznické skupiny, takže módní změny s námi tolik nehnou," říká Petr Kheil.

Viděno globálně, v roce 2009 byl každý pátý prodaný notebook  nebo počítač na světě značky HP. Být světovou jedničkou, znamená pro jednotlivé regiony nebezpečí závislosti na centru. „Je to nemalý tlak," říká Petr Kheil. „Samozřejmě, že i my máme zákazníky na základě globálních kontraktů, které se dojednávají někde jinde, mimo Českou republiku. Ale v posledních letech se nám podařilo závislost na těchto zakázkách snížit. I loni jsme realizovali více obchodů, které jsme ovlivnit mohli, než v uplynulých letech."

Není důvod k panice

Strach z roku 2010, k němuž se přiznávají šéfové řady různých firem, si Petr Kheil nepřipouští. „Rok 2010 nebude jednoduchý, ale není důvod k panice. Jak se říká, krize způsobují, že silní se stávají ještě silnějšími. Nastává oživení a my hodláme využít nové směry, které ukázal rok předchozí."

HP má dlouhodobě vypracovaný systém na spolupráci s nadnárodními korporacemi, velkými i středními firmami. Do obchodních řetězců přišla s nabídkou pro koncové zákazníky relativně nedávno. „Kámen úrazu je, že nabídka konkurence je obrovská a vy musíte lidem výběr ulehčit," říká Petr Kheil. „Jenže když chcete zákazníkovi předvést všechny produktové řady, od netbooků přes počítače do domácností, notebooky pro studenty, mobilní profesionály, až po nejvýkonnější stanice do firem, ne vždy vám to obchod dovolí udělat podle vašich představ."

Ve vývoji počítačů je svým způsobem skryta národní psychologie. Technické parametry jako paměť, rychlost, či kapacita jsou víceméně srovnatelné u všech výrobců, takže rozhodují detaily. HP již třetí rok navazuje na poznání, že „počítač je konečně osobní". I v letošních nových řadách nechybějí designové  barevné kousky (největší úspěch zatím měla červená), ladící například s  kabelkou. Terč je jasný: ženy, teenageři a vůbec lidé, pro něž je důležitý styl.

Mimochodem, právě díky kampani o počítači jako „osobní věci" se HP opět stalo světovou jedničkou v prodeji osobních počítačů a notebooků.

HP nabídne i herní počítače

Český trh není podle Petra Kheila ještě nasycen, a i proto jeho společnost letos vstupuje i do nových oblastí. Nabídne herní počítače, pokladní systémy pro maloobchodní prodejce a svůj první dotykový netbook.

Co bude v roce 2010 znamenat úspěch? „Pohled na měření úspěchu je různý. Někdo se zaměřuje na prodej kusů, jiný vidí především zisk. Jenže pro naše akcionáře je podstatná i cena akcií. V tomto směru byl loňský rok skvělý. Které akcie rostly téměř o sto procent?," uzavírá Petr Kheil.

 

 

Právě se děje

Další zprávy