Brno - Stát říká: Je krize a musíme šetřit. Proto nebudou pokračovat například stavby některých klíčových silnic. Na kontroverzní stavbu přesunutého nádraží v Brně však pošle stamiliony už příští rok. Přitom zatím není jisté, kdy stavba začne.
Peníze na odstavné nádraží, které musí vzniknout, aby se s přesunem vůbec mohlo začít, přitom nebudou.
Vyplývá to z návrhu rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury na příští rok (s výhledem do roku 2012), který má redakce k dispozici.
Ze zjištění Aktuálně.cz vyplývá, že stát hodlá přes fond poslat příští rok na stavbu nového - už posunutého - nádraží 559 milionů korun. Ale na první etapu výstavby odstavného nádraží v brněnských Horních Heršpicích bude chybět 760 milionů korun.
Heršpické nádraží je klíčové, v projektové dokumentaci k celému přesunu se o něm jasně píše jako o jedné z důležitých přípravných etap, aby celá akce mohla proběhnout a neochromila město. Počítalo se s tím, že bude připravené už příští rok.
Rozpočet rozmazlených dětí?
"Mě ten návrh rozpočtu připadá zcela nelogický a spíše jako doklad infantilnosti jeho autorů, neboť děti také chtějí po svých rodičích koupit všechny hračky, které někde uvidí, a je jim fuk, že na některé nemají ještě věk a že na jiné rodiče prostě nemají peníze nebo se topí v dluzích. Prostě chtějí beze smyslu všechno a hned," komentoval návrh rozpočtu Miroslav Patrik z ekologického sdružení Děti Země.
Fond v návrhu rozpočtu argumentuje tím, že z důvodu úsporných opatření vlády se jeho příjmy na následující tři roky propadly o 8,5 miliardy korun ročně a okleštěné prostředky tak nestačí na krytí některých požadavků.
Investor: číslo je chybné
Patrik poukazuje na to, že dokud nebude dokončeno odstavné nádraží, nemá smysl začínat s novou stavbou.
Ta se navíc setkala s potížemi, když soud na začátku roku zrušil územní rozhodnutí pro odsunuté nádraží a vrátil tak proces o pořádný kus zpět.
Správa železniční a dopravní cesty, která má obě stavby na starosti, věří, že situaci zvládne. "Je pravda, že dokončení odstavného nádraží je důležitou částí připravované stavby Modernizace železničního uzlu Brno a zároveň podmínkou pro jeho realizaci. První etapa první části odstavného nádraží však bude letos dokončena, s výjimkou myčky kolejových vozidel," vysvětlil mluvčí správy Pavel Halla.
V letošním roce potřebuje odstavné nádraží celkem 900 milionů korun, z toho 400 je zajištěných a dalších 500 milionů má stavba získat v rámci dalšího rozpočtového opatření.
"Částka uvedená v návrhu rozpočtu SFDI na příští rok navíc neodpovídá skutečným potřebám stavby, ve výsledku bude asi o polovinu nižší. Také bych rád upozornil, že se jedná o pouhý návrh rozpočtu, s nímž se bude do budoucna ještě pracovat," doplnil Halla.
Nové nádraží: peníze jdou na přípravu
Přesun nádraží, na který SFDI pro příští rok počítá s více než 559 miliony, je navíc teprve v přípravné fázi.
"Tyto finance nejsou určené na stavbu, ale na přípravu stavby, kam patří kromě projektové dokumentace například výkupy pozemků. Nelze tedy hovořit o tom, že by jedna stavba (odstavné nádraží Brno) ještě nebyla hotova a už se financovala jiná," dodal.
Podmínkou výstavby modernizovaného železničního uzlu v Brně je také schválení finanční podpory z fondů Evropské unie, konkrétně z Operačního programu doprava. Přestože návrh rozpočtu SFDI počítá z tohoto zdroje pro roky 2011 a 2012 s částkou téměř 5 miliard korun, tyto prostředky zatím nebyly stavbě přiděleny.