Brno - Tak světlé zítřky, v jaké věřili podnikatelé i spotřebitelé loni v září, jsou sice nyní nedosažitelné, důvěra v českou ekonomiku však přesto mírně vzrostla. Vyplývá to z údajů Českého statistického úřadu.
Od srpna povyrostla důvěra opatrně o 2,7 bodu. V porovnání s loňským rokem je ale stále o 17,5 bodu nižší. Obecně platí, že spotřebitelé důvěřují ekonomice víc než podnikatelé.
Víra ve zlepšení celkové ekonomické situace i optimističtější výsledek na vlastním účtu u nich vzrostla od srpna o 5,3 bodu, v porovnání s loňským rokem je o 7,7 bodu níž.
Podnikatelé, kteří dopad hospodářské recese cítí na vlastní kůži, jsou mnohem rezervovanější. Za měsíc jejich důvěra vzrostla jen o 2,1 bodu, před rokem byl výsledek o 20 bodů lepší.
Vize ekonomické budoucnosti se lišila v jednotlivých odvětvích. Zatímco důvěra v průmyslu a stavebních podnicích mírně stoupala, v odvětvích obchodu a služeb byla o pár desetin bodu nižší než před měsícem.
Němci vidí budoucnost růžově
Také v sousedním Německu důvěra v místní ekonomiku poporostla. Index důvěry, který sestavuje společnost GfK na základě průzkumu mezi německými spotřebiteli, má dokonce v říjnu dosáhnout šestnáctiměsíčního maxima. Informovala o tom ČTK.
Index pro říjen podle výsledků průzkumu stoupl na 4,3 bodu ze zářijových 3,8 bodu. Analytici v průzkumu agentury Reuters přitom čekali jen růst o desetinu bodu.
"Představy spotřebitelů jsou zjevně stále více utvářeny na základě zjištění, že to nejhorší je za nimi a že se nyní mohou dívat do budoucnosti s větším optimismem," komentoval výsledek institut Ifo.
Ten sleduje vývoj pocitů mezi podnikateli. Také jejich důvěra v ekonomiku stoupala, a to nejvýše za poslední rok. Spotřebitelé i podnikatelé tak jsou zřejmě zajedno v názoru, že se německá ekonomika odrazila ode dna a hůř už nebude.
Základem pro tento optimismus je nejspíš výsledek za druhé čtvrtletí, podle něhož největší evropské hospodářství po roční krizi stouplo o tři desetiny procenta.