Špatná zima a lyže z Číny. Nezbývá, než vyrábět skříně

Marek Homolka, spolupracovník redakce
10. 3. 2008 10:30
Málo sněhu a silná koruna ničí výrobce lyží

Brno - Lukáš Bauer kraluje světovému lyžování, ovšem české firmy vyrábějící lyže jdou ke dnu. Poslední dva roky pro ně byly kritické.

Nedostatek sněhu snížil poptávku po zimních sportovních potřebách. Pouze každý desátý český lyžar si pořídil nové vybavení, mimo horská střediska nebylo na čem jezdit.

"Hospodaříme v červených číslech. Minulý rok jsme skončili s patnácti miliony v minusu," uvedl pro Aktuálně.cz ředitel firmy Sporten Ján Hudák.

"Tato zima změnu k lepšímu nepřinese. Průměrně se prodávají jen sjezdové lyže, o zbytek nabídky není žádný zájem. Zákonitě se tím zdržují platby od obchodníků, kterým zboží leží na skladě," dodal Hudák.

Silný kurz a čínská konkurence

Prodej běžeckých, sjezdových lyží a snowboardů stěžuje vedle nedostatku sněhu i silná česká koruna. Přičemž od zájmu zahraničního zákazníka se odvíjí životaspochnost českých firem.

"Vyvážíme osmdesát procent výroby," řekl jednatel společnosti LTB snowboards Lukáš Schroder. Stejný objem výroby vyváží i Sporten. Většina produkce směřuje do alpských zemí.

"Mezi vyznavači zimních sportů panuje špatná nálada a to se odráží ve vztazích s našimi obchodními partnery," dodal Schroder.

Navíc výrobcům přibyl nový konkurent a to levné vybavení z Číny.

Do Alp každoročně míří půl milionu českých lyžařů.
Do Alp každoročně míří půl milionu českých lyžařů. | Foto: Radim Klekner

"Většina kupujících vyhledává výrobek za nízkou cenu a menšina jde po kvalitě," vysvětluje šéfredaktor časopisu Snow Petr Socha.

"V okamžiku, kdy většina firem využívá nekvalitní čínské zboží, může být kvalitní ruční práce velkou devízou," popisuje možné východisko českých výrobců Adam Švejda z Outdoorinfo.cz.

Židle, hokejka, nebo štěstí ve světě

Během dvou let se na českých horách lyžovalo sto čtyřicet dní. Kvůli špatným sněhovým podmínkám se musely firmy zařídit po svém, pokud nechtěly riskovat konec provozu.

"Pro udržení výroby a počtu zaměstnanců jsme přešli na náhradní programy," přiblížil Hudák.

Vedle lyží se tak v halách hromadí hokejové hole či zahradní nábytek.

"Dvojí produkcí letní a zimní vzájemně nahrazujeme výpadky," uvedl předseda představenstva firmy Botas Petr Lajžner. Firma v minulém roce zaznamenala pokles prodeje lyžařských bot a postupně navyšuje letní produkci.

Odlišné starosti má třebičská firma Chop. Výrobu snowboardů rozšířila o kiteboardy a lyže freeski a současná poptávka převyšuje firemní možnosti.

"Soustřeďujeme se na export. Na domácí trh směřujeme pouze jedne procento naší produkce," řekl jednatel firmy Otto Caha.

Svoji pozici si firma vybudovala na základě potřebné kvality a inovací. Nezůstala pouze u tradiční výroby a věnovala pozornost trendům lyžování ve světě.

"Kiteboarding a freeskiing jsou v zahraničí velmi oblíbené. Češi jsou v tomto dosti konzervativní a světové trendy na českých svazích bychom hledali marně," dodal Švejda.

 

Právě se děje

Další zprávy