Praha - Phillip Morris, největší tuzemský výrobce cigaret, zdraží své značky o jednu až dvě koruny. O tuto částku hodlá navýšit ceny v České republice tradičně oblíbených značek jako Sparta, Start a Clea.
Tyto značky by zdražení měly doznat už od počátku listopadu, odkdy mají být krabičky s dražšími kolky zaváděny na trh. V průběhu listopadu se tak cena za krabičku Clea zvedne z 51 korun na 53, Start z 50 na 51 a Sparta z 61 na 63.
Jde o snahu na poslední chvíli navýšit zisky
Společnost toto zdražení nechce komentovat. "Jde o součást naší cenové strategie, tudíž se k nim nemůžeme vyjádřit," řekla Mladé frontě Dnes zástupkyně společnosti Jaroslava Hájková.
Již v září letošního roku navýšil tabákový gigant cenu cigaret Red and White, a to o jednu korunu z 50 na 51 korun. Podle analytiků se nejedená o reakci na zavedení vyšší spotřební daně na cigarety, protože ta bude platit až o ledna. Přičemž do cen se promítne až v březnu, kdy se teprve očekává vyprodání zásob s levnějšími kolky.
Za touto strategií tak pravděpodobně stojí snaha o menší propad zisku. Ten se společnosti již několik let snižuje, přičemž letos se odhaduje na 1,5 miliardy korun. To by bylo o pětinu méně než loni. Tržby přitom mají činit asi devět miliard korun.
Analytici předpokládají změnu strategie. "V minulých letech si Philip Morris až úzkostlivě bránil svůj tržní podíl a kvůli jeho zachování si ukrajoval ze svého zisku," uvedl pro MfD analytik Wood and Company Petr Vosvrda. Společnosti Phillip Morris přitom patří zhruba 60 procent českého trhu s cigaretami.
A právě podíl na trhu byl v marketingu firmy prioritou, což se však v současné době podle analytiků mění.
Na první pohled není zdražení o korunu či dvě nijak výrazné. Pro zákazníka není koruna za krabičku navíc znatelná, nicméně pokud se vezme v potaz, kolik krabiček společnost za měsíc prodá, jde již o velmi slušné peníze.
Související:
Úřady odmítly zapsat Trávu jako značku cigaret