Londýn - Velká Británie je devátou evropskou zemí, kde začalo platit šrotovné.
Dnešním dnem může britský zákazník požádat o slevu 2000 liber na nákup nového automobilu. Zbavit se však musí nejméně deset let starého vozu.
Krok vlády, který před měsícem oznámil ministr financí Alistair Darling, by měl pomoci místnímu automobilovému průmyslu. Stejně jako v Německu, Francii či Itálii, kde bylo šrotovné zavedeno dříve a kde na čas posílilo průmysl a nastartovalo prodej nových vozů.
Automobilky jsou v Británii jednou z hlavních obětí hospodářské krize. Přičemž automobilový průmysl na Britských ostrovech zajišťuje kolem 800.000 pracovních míst. Oproti loňskému roku se však výroba automobilů snížila o 25 procent. Z linek vyjelo pouze 183 010 nových vozů
Devět miliard dá vláda, další miliardy automobilky
Celkově si podpora automobilového průmyslu vyžádá 600 milionů liber. Náklady si rovným dílem rozdělí vláda i výrobci.
Samotní výrobci zavedení systému vítají. Do programu se zapojilo 38 automobilek a podle prezidenta britské automobilové asociace Edmunda Kinga projekt načerpá do odvětví zhruba dvě miliardy liber.
Britský list Financial Times však upozorňuje na zvýšení poptávky především po malých modelech. V jejich ceně se totiž nejvíce odráží efekt šrotovného. To vyhovuje majitelům starých vozů, kteří mají obvykle hluboko do kapsy. Automobilkám ovšem takový zájem přináší relativně malý zisk.
Na šrotovném tak může nečekaně vydělat vláda. Díky z dani přidané hodnoty by mohla z každého vozu získat víc než 1000 liber, kterými na jeho prodej přispívá.
Program by měl platit do března 2010, nebo do vyčerpání vyhrazených financí.